Ehli Sünnet Kapsamı
Ehli Sünneti aslında ehli hadis ve ehli rey olarak olarak tasnif edilmesini daha doğru buluyorum. Bu tasnif aynı zamanda fıkhın da tasnifidir. Böyle bir tasnif yapılmadığı takdirde sünni kelam öncesi dönemin aydınlatılması ve yorumlanması imkansız olur. insanlar ebu hanife hangi akaide mensup diye soruyor. Biz de o selef akidesine mensup deyince, selefi mi diye soruyorlar? Yani tasniflerin yeniden yapılması lazım. Kelam öncesi veya kelam sonrası gibi. muteahhirun gibi…
aslında selef ve halef olarak da sınıflandıran olmuştur. Fakat halef döneminde de tüm müslümanlar eşari ve maturudi ilkesini kabul etmemiş, her zaman tevili/aklı ve kelamı dışlayan bir kesim olmuştur. onların ekserisi ehli hadis ekolu olduğundan ehli hadisi de buna dahil ederiz. aslında ehli hadis ekolu ahmed b. hanbel’in ekoludür. Bu ekolun aslında bir akaid yapısı vardır ve sunni akidesinin kurucu unsurudurlar. mihne olayı ile akide konusunda söz söyleme hakkını da kendilerinde bulmuşlar, ehli sünnet dışı gruplarla mücadele ederek zaferle çıktıklarını ve ehli sünnet omurgasını koruduklarını iddia etmişler ve bu da tarihsel olarak doğrudur.
İbrahim Halil ER