2 thoughts on “ÜLKEMİZDEKİ ALEVİLİK BİR MEZHEP DEĞİLDİR

  1. Fehmi Mollaalioğlu
    Çok teşekkür ederim gerçekten farklı bir açıdan işe baktınız üzerinde durmaya değer bir konu

    Ömer Gümüştaş
    Hocam bu yazınız çok çok faydalı inşallah yetkililere ulaşır da yanlışlar terk edilir

    Müslüm Şahin
    Aleviler Türkmen ise, Kürt Aleviler nedir?

    Recep Çelik
    Müslüm Şahin “Kürdün alevisi olmaz. Onlar kendini kürt ve alevi kimliği altında gizleyen ermenilerdir” demişti bir büyüğüm.
    Zaten kendine alevi diyen Kürtlerin, Türkmenler gibi hiçbir kültürel birikimleri de bulunmamaktadır.

    Müslüm Şahin
    Recep Çelik siz ya bu ülkeden bi habersiniz yada kasti olarak bunları söylüyorsunuz! Alevilerin en büyük nüfusu kürtlerden oluşur. Bi araştırın önce…

    Recep Çelik
    Müslüm Şahin yahu etme eyleme. Alevi kürtlerin ne nüfusu varmis

    Müslüm Şahin
    Recep Çelik sadece araştır. Tunceli, Malatya ,Maraş, Adıyaman, vs.

    Metin Aloglu
    Müslüm Şahin,,alevilerin ne oldugu belli degil,,islamı bölmek için ,gayri müslümlerin yaptıgı bir oluşumdur.NET

    Ferdi Aytekin
    Müslüm Şahin aynen alevi kurt nufusu çok azdir kurtlerinde zazalarinda onda biri degildir. Adiyamanin bir ilcesinin yarisı yani Çelikhan İLCESİ, marasın PAZARCIK ilcesinin yarısı, ve adiyaman malatya arasında bjrkac kucuk ilcenin birkismi malatya tarafindada. Kırmanç aleviler yani bahsettigimiz ilceler en o illerin en kucuk ilceleri hemen hemen bulunduklari illerde. Yani bir vekil bile cikaracak oy potansiyeli yoktur kirmanc alevilerinin bulundugu bu illerde. En cok zaza alevisi vardir kurtlerin bolgesinde il olarak tunceli malum dogunun en ufak ili il bile denmez nufus olarak , ilce de diyebiliriz. Birde erzincanin yarısı. Desek abartarak, elazigda bir tunceli mahallesi var hepsi bu ? Yani zazalarin icindede kirmanclarin icindede oranlari yuzde on degildir. Toplasan yuzde biri anca bulur kürt nufusa göre.
    Kurtlerde degil ic anadoluda ve egede coktur alevi nufusu turk alevi coktur, ozelliklede muhacirlerin bolgesinde. Eskisehir bursa balikesir vb gibi.
    Hepsi kulturel bir inanc olarak farkli farkli yasar muhacir aleviler zaten camileri vardir normal sunni gobidirler ibadetlerinde.sadece ehlibeyt sevgilerini fazla öne cikarirlar fark budur. Digerleri zaten din degilde kulturel boyutta yasar dogudaki ve ic anadoludaki aleviler saz söz semah cem evi vs etkinlikleri ile.
    Asil tehlikeli olan arap alevilerdir dusmanlik, koyu dindar şia gibi daha ileri bir alevilik dusmanlik gozeten kin guden onlardır. Devrim pesinde kosan. Onlarda basta hatay olmak uzere adana mersin yani cukurova yoresi arap alevileridir.ozellikle hatay alevileri bu konuda çok fanatiktir.
    Bu tuzden bende inanirim mantikli geliyor banada kürt alevilerinin devsirme oldukları ermeni olaylarindan sonra, alevilik kisvesine burunduklerine dogudaki ermeni kiyimından sonra. Daha rahat gizlenebilmek icin.

    Enes Aramak
    Müslüm Şahin Tunceli’nin %90 aslı olarak Ermeni’dir (kendilerine kürt dediklerine bakmayın ) %10 türk ve kürt dür.Burada kalan Ermeniler kendilerini muhafaza etmek maksatlı kürt olarak lanse etmiş ve Alevi olarak göstermişlerdir farkindaysaniz Tunceli’nin %90 PKK yandasidir aynı zamanda da alevidir bu kesim

    Müslüm Şahin
    Hepiniz yukarda yazdığımı lastik gibi farklı yerlere çekmişsiniz. Ben Alevilerin nüfus oranlarını felan yazmadım. O ayrı bir post konusu. Halil hoca Alevilerin Türkmen olduğunu yazmış. Haliyle ben de ya Kürt Aleviler ne oluyor diye bir soru sordum…

    Hasan Serefoglu
    Hocam ısrarla Osmanlıcılık ve devletin resmî tezlerini savunmanızdaki ısrarı anlamaktan güçlük çekiyorum. Devletin Aleviler Türk’tür tezini sübniminal mesajla vermenizi yanlış buluyorum. Bakın İranda Türkmenler Şii değil Sünni Hanefi’dir. Azeriler ve şah ismail’in Kürd olduğunu belgelerle Ortaya koyuyorlar. Bu belgenin birini buraya atıyorum. Kaldı ki Resmî tarihçilerden Prof şimşirgilde geçen itiraf etti. Sadık Albayrak yazdığı bir kitapta Azeriler Sünnileşmiş Kürd’lerdir diyor. Zaten milliyetçi Azeriler artık biz Azeri değil Türküz diyor. Evet Ülkemizde ki Alevi toplumunun 12 imam öğretisi dışında Şiilikle bir ilgisi yoktur. Alevler bu konuda üçe ayrılır bir kısmı biz blr mezhebiz, bir kısmı biz tarikatız ve azınlık bir kesim ise Alevilik bir dindir diyor. Selam ve dua ile

    Urungu Okan
    Hasan Serefoglu zırva tek kelimeyle yazdıklarınız..!!
    Azerbaycan, tarihteki “öntürk” tabir ettiğimiz antik Türk boylarından/kavimlerinden AS’ların yurtlarından biridir..
    AZ/AS boyu/kavmi, tüm Avrasyadafır. Her tarafa iz bırakmıştır.. Yönetici, medeniyet götürücü ve savaşçıdır..
    Truva savaşına da katılımıştır bir kolu.. İtalya, ingiltere, kuzeyde isveç’e kadar çıkmışlardır. Vikingler gibi.. Asyanın da her tarafındadırlar.. Kurdukları şehirler, verdikleri coğrafi isimler vardır.. ASYA/ASia bile, tüm kıtaya bile isim vermişler..
    ASSOS antik kenti grek değil.. Sonuna OS gelmesi, grek yapmaz..

    Asetya/osetya,
    Şimdi aklımda değil, bir düzine daha yer ismi vardı AS ile..

    Urungu Okan
    Hasan Serefoglu İ. H. Er hocanın dediği gibi, 2.mahmut’un ufuksuz pervasız sosyolojiye müdahalesi ilk aşamadır..
    Diğer sosyolojik durum ise: mebil halde dağda yaşayanlar ile şehirde yaşayanların gördüğü dini eğitim farkından da kaynaklanıyor.. Şehirli daha sünni.. Dağlı daha bilgisiz ve gevşek ve eski türk dinlerine eğilimli.. (2000-2500 hatta 4-5 bin yıllık eski Türk inançlarından ritüeller var..)
    Emevileri sevmezler. (Sansürsüz tarihten bilgiler öğrenince, sevilecek gibi değiller.. Şahsen Hz. Muaviye demem.. Mahşerde hepsi hesap verecekler..!!)
    Son olarak şunu söyleyeyim:
    “Anadolu sünniliği, alevi karakterdedir” demişler. Çok doğru demişler.. Toplumsal doku ile oynayıp, bu karakteri bozup, emevileştirme yolundalar..
    ( Diğer bir dönüşüm de; Ebu suud efendi gibi yüzlerce arap alimlerini getirdikten ve saray çevresine konuşlandırdıktan sonra, Halkın Naturidi olan itikadi mezhebini bozup, eşariye kaydırmışlar.. Eşariyi de xoğru düzgün öğrenmeyip, cebriyye ye doğru yol almış halkımız.. İtikadi yönden de sakatlıklar var.. Düzeltilmesi gereken..

    Ferdi Aytekin
    benim bir tarafım avsardır , avsarlarda osmanliyi sevmiyor, s3bebini sordugumda onlarda pek bilmeselerde, şah ismail zamanindan beri boyle diyorlar. Yani avsarlardada bu turkmen aleviligi mevcut, sah ismail avsar turkmenimiydi yoksa hocam ? Neden avsarlar hala bu kan davasini guduyor soguk duruyor devlete

    İbrahim Halil ER
    Ferdi Aytekin sah ismail kürt tu aslinda

    Ferdi Aytekin
    Ibrahim Halil Er bu avsarlarin derdi neki ozaman böyle kan davasi yapmislar zamaninda onlar avsar zannediyor galiba hocam Bazi akrabalarima sormustum ondan dolayi diyorlardi biz osmanliyi pek sevmeyiz diye gecmiste şah ismail zamanlarindan beri. Şah ismail şii degilmi ? Turkmen alevileri kendilerini ona baglıyor ozellikle azerilerin şiiigide burdan geliyor anladıģim kadariyla onlarda şah ismailci ozamandan kalma şiilikleri galiba azerilerinde.
    Ne tuhaftir ki şah ismail kurt asılliymis ama kurtler uzerinde etkin olamamis turkler uzerinde turkmenler uzerinde etkinligi olmuş buda ilgincmiş

    Ibrahim Halil Er
    Ferdi Aytekin osmanli gocebe turkleri zorla yerlesik hayata gecormeye calistigi icin yoruk turkmen avsar falan tepki gostermislerdir

    Müslim Yeşilgöz
    Türkiye Türklerindir. Türkiye Cumhuriyeti Devleti vatandaşı olan herkesin üst kimliği Türk’tür, insanları şucu-bucu diye ayırmanın hiç birimiz fayda sağlamaz. Canımızı, okulumuzu, yolumuzu ayırmadan bir arada birlik olmalıyız. Fesatçılara, bölücülere fırsat vermemeliyiz. Ortadoğu nun ve Arap dünyasının hali gözlerimizin önünde değilmi. Hiç mi ders almıyoruz, bu yarışmalar bizi parçalamak isteyenlerin dışında kime ne fayda sağlayacak.

    Ibrahim Halil Er
    Müslim Yeşilgöz ustat ben boluculuk degil tarihi, dini ve sosuolojik analiz yapiyorum. Olan bir seyi degerlendiriyorum. Konusmaktan ve arastirma yamaktan niye cekiniyoruz.

    Müslim Yeşilgöz
    Ibrahim Halil Er Ülkemizde bazı şeylerin kasıtlı olarak sürekli tartışmalı hale getirilmesi fırsatçıların art niyetle bölücülük yapmalarına yardımcı olunması neticesini doğurduğundan, fayda yerine zarar verdiğini düşünüyorum. Bir panelde konuşursa eyvallah ama ucsuz bucaksız erişim alanı olan bu sosyal ortamda art niyetli kişiler için bir fırsat sebebi olduğunu düşünüyorum.

    Osman Güzel
    Sucu bucu diye ayırmanın faydası yok tabiki ama sen bu cümleden önce herkesin üst kimliği Türk’tur derken ayırdın

    Ramazan Basdas
    Büyük ölçüde katılıyorum. Ancak Alevilik içine sızmış ibahilik, hululilik gibi inançlar da malesef var ve bunlardan yollarını ayırmak Alevi dedelerine düşer. Yoksa Nakşilik dahil neredeyse tüm tarikatların silsilesinde Hz Ali var. Tüm tarikatların bu itibarla alevi olduğu söylenebilir. Türkiye müslümanları esasen alevi meşrep sünnidirler. “Hubbu Ali minel iman. La feta illa Ali” diyoruz.

  2. Mehmet Bir
    alevilik kadiri tarikatının dezenformasyona uğramış bir koludur, bence!
    itikad omurgası sağlam belirlenirse, gerisi kültürel bir kol olarak devam edebilir…

    Ibrahim Halil Er
    Mehmet Bir Hayır Yesevilik tarikatının uzantısı ve bozulmuş halidir. İlk kökenleri Babailerdir ve onlar da Babailik tarikatının muntesipleridir. O tarikat da aslında Yesevilik tarikatının bir koludur. Hacı Bektaşı Veli dahi Yeseviliğin bir koluna muntesiptir.
    Mehmet Bir Tabi ki tarihsel süreç içerisinde birçok bozulmalar yaşanmıştır ki
    Mehmet Bir Tasavvufta temel yaklaşımlar vardır. Bunlar bir çok tarikatta ufak tefek değişikliklerle aynıdır. Farklı olan Mevlevilerin sema’sı ile bektaşilerin Semah’ı dır. Bektaşilerde kadın erkek semah yapmaları ve saz eşliğinde bir anlamda cezbe haline gelmeleri diğerleri ile ayrışır. Mevlevilerde Ney, Bektaşilerde ise saz vardır ve aslında bu ikisi de ortaasya’dan getirilen eski türk geleneklerinin bir unsurudur.
    Bunun dışında cehri ve hafi zikir, raks gibi unsurlar bir çok tarikatta farklı tonlarda cereyan etmiştir..
    Ibrahim Halil Er
    mesela mevlevilikteki sema ve bektaşilikteki semah olayının eski şaman ayinleri ile ilişkisi olduğunu düşünüyorum ve bu ciddi olarak araştırılmalıdır. Bakın bunların caiziyetliği noktasına değinmiyorum. Çünkü tahrif edilmiş her inanışın bir tevhidi ve hakikat payı vardır. Sadece durum tespiti yapmaya çalışıyorum.

    Yunus Emre Gördük
    Bunlara ek olarak, Anadolu’nun bazı yerlerinde alevi-kürt özdeşleltirilmesi var. Oysa dediğiniz gibi alevilik türkmen kültürüdür ve kürtlerle alakası yoktur. Örneğin Diyarbakır Bismil’in bazı köylerinin alevi olduğunu biliyoruz ki türkmen kökenlidir bunlar. Hatta İran’daki kürtler bile o kadar baskıya rağmen şii değil sünnidir. Sadece Tunceli’den dolayı aleviler kürt sanılıyor. Özellikle Ankara’nın doğusuna uğramayanlar açısından. Tunceli konusu da etnik köken açısından ayrıca incelenmeye değer.

    Urungu Okan
    Yunus Emre Gördük “Alevi kürt= büyük oranda ermeni’den dönme” şeklinde bir denklem/ anlayış vardı..

    Ibrahim Halil Er
    Urungu Okan Zaza kürtlerin bir kısmında alevilik vardır ve bunun nedenlerini zazaları anlattığım bir yazıda uzun uzun işlemiştim.

    Urungu Okan
    Ibrahim Halil Er hocam,hepsi demedim zaten.. “Büyük oranda” dedim… Tehcir’den kurtulmak isteyen ermeniler, alevi kılıfına bürünmüşler.. Bu oran ne kadar, bilgim yok..
    Ibrahim Halil Er hocam, zaza’lardan, kürt olduklarını kabul etmeyen kesim var.. Tartışmalara da şahit oldum.. Ziya Gökalp’in durumu için de çelişkili görüşler var.. Yakın dil/lehçe/ağız kullanmaları, aynı şemanın alt kolunda yer aldığını göstermez..
    Anadolu ve aşağısı mezopotamya; antik devirlerden bu yana yerleşime açık olduğu için, kültür, ırk, etnisite, din karışmış sentezlenmiştir 10-12 bin yılda (şimdilik bu tarih)
    Türk (aslında inanç ve kültür birliği gibi duruyor), oğuz, kürt, zaza, süryani , sorani, kırmanç, farisi,arap, hind vs dini ve etnik birliktelikler, alaşım/sentezler, hepsi yeniden tasnif edilip yerli yerine oturtulmalı.. Ciltlerle ansiklopedi çıkar bu amaç ile çalışmadan.. Arkeolojik ve diğer çalışmaların desteği ile..
    Bu şekilde; “hintavrupacı” ların, oryantalistlerin tasallutundan da kurtulunmuş olacaktır.. Siyasi/yönetimsel kutuplaştırmalarından da..

    Yunus Emre Gördük
    Ibrahim Halil Er Hocam Zaza Kürtleri mi yoksa sonradan dil açısından Zaza’laşmış farklı etnik topluluklar mı? Normalde Zazalar, Kürt unsurlar içinde de belki İslam’a en bağlı, en dindar unsurdur. Bu konu kanaatimce derin araştırmalar gerektiriyor. Tabi sizin dediğiniz de muhtemeldir. İnsanoğlu…

    Ibrahim Halil Er
    Urungu Okan Zazalardan Kürt, Türk, Farisi, Ermeni olduğunu savunanlar olduğu gibi Zazalığın mustakil bir ırk olduğunu savunanlar da olmuştur. Bu farklılıklar kişilerin ideolojik duruşuna göre olmuştur.
    Yunus Emre Gördük Ben Kürtçe, Zazaca (konuşamam anlarım) Farsça gibi dilleri biliyorum. Bütün bu diller ana bir aileden gelir. O da Aryan dil grubudur…

    Urungu Okan
    Hocam, yıllar içinde bölük pörçük düşündüğüm, ifade ettiğim şeylerin çoğunu derli toplu ifade etmişsiniz..
    İlave edeceğim iki nokta var:
    1) Halkın Anadolu müslümanlığı/sünniliği alevi karakterdedir.. ( üstadların, alimlerin tespiti)
    2) Yönetimlerin “Emevileşmesi” emevi meyli, halk ile arasındaki makası açıp gerilim de oluşturuyor..
    (selçuklu’da bazı dönemler,osmanlı’da yavuz ve sonrası, cumhuriyet dönemlerinin bazı kısımları. {cumhuriyet döneminde, akp’nin son iki dönemi,camilerin siyasete alet edilmesi vs.} )

    Yasin Taha Kalay
    Hocam yazılarınızı ilgiyle okuyor takip ediyorum…Objektif hakkaniyetli bir kaleminiz var, aynı zamanda oldukça istifade ediyorum…

    Ibrahim Halil Er
    NOT: Bektaşilik de aslında Yesevilik Tarikatının Anadoludaki uzantısıdır. Hacı Bektaşi Veli aslında bir Yesevi Tarikatı muntesibidir. Yesevilik de Hoca Ahmet Yeseviye dayanır.

    Ibrahim Halil Er
    DİPNOT: Türkiye’de Alevilik denildiğinde ilk akla gelen isim Bektâşîliktir. Bektâşîlik, aslında Hacı Bektaş-ı Veli tarafından kurulduğuna inanılan bir İslâmî tarikattır. Bu tarikat mensupları (el alarak ya da diğer bir deyişle nasip alarak bu örgütlenmeye katılan kişiler) ise Bektâşî olarak adlandırılırlar. Ancak Ali ve Ehl-i Beyt sevgisi, tevella (Ehl-i Beyt’i sevenleri sevme) ve teberra (Ehl-i Beyt’i sevmeyenleri sevmeme) gibi Alevîliğin temel esaslarına bağlı oluşları dolayısıyla Bektâşîliğe Alevilik de denilebilir
    ŞERH: Bektaşî Tarikat Silsilesi
    Hacı Bektaş Veli
    Lokman Horasanî (Perende)
    Ahmed Yesevî bin Muhammed Hanefi
    Yusuf Hemedanî
    Ebu Ali Farmidî
    Ebul Haşan Harkanî
    Bayezid-i Bestamî
    Cafer-i Sadık
    Kasım bin M uhammed bin Ebu Bekir
    Selman-ı Fârisî
    Ebubekr-i Sıddık
    Peygamberimiz Hazret-i Muhammed
    HAŞİYE: Nakşibendî Tarikat Silsilesi
    M uhammed Bahaeddin Nakşibendî
    Emir Külal
    Muhammed Baba Semmasî
    Ali Ramitî Muhammed Gağnevî
    Arif Rivegerî
    Abdülhalık Gocdivanî
    Yusuf Hemedanî
    Ebu Ali Farmidî
    Ebu’l-Hasan Harkanî
    Bayezid-i Bestamî
    Cafer-i Sadık
    Kasım bin M uhammed bin Ebu Bekir
    Selman-ı Farisî
    Ebubekr-i Sıddık
    Peygamberimiz Hazreti Muhammed

    Ibrahim Halil Er
    Görüldügü gibi bektaşilik ve nakşilik bir noktadan sonra birleşiyor.. ki tarikatların çoğu böyledir..

    Adnan Kondak
    Bilenler konuşmalı, bilmeyenlerde en azından dinleme erdemini göstere bilmeli.
    Bu hakikatlerin anlatılması da kolay olmadığı ortada çünkü biz hakikatin değil benlik ve hırsın esiriyiz.

    Ayla Dilek
    Keske anlattiginiz gibi olsa bu cagda alevilik Artik marksiz sol görüşün elinde yeni nesli oyuncak ettikleri ici boş bir soylem o kadar …

    Ibrahim Halil Er
    Ayla Dilek Olabilir… önemli olan bizim onun doğrusunu öğrenmemiz ve bilgilendirmemiz. Birgün hakikat üzerindeki sis bulutlarını atar ve her şey mecrasını bulur.

    Ayla Dilek
    Ibrahim Halil Er siz ilim adami olarak gerekeni yapıyorsunuz saygi duyuyorum

    Adil Duran
    Sonuç : Anadolu Aleviliği,tahrif edilmiş bir Tarikatın siyasete kurban edilmiş hali…

    Uğurcan Yildirim
    Bir Yahudi koşeri kadar, bilgi ve gözetleme içermeyen, tarihi bilgilerle serpiştirilmiş bir yazı..
    Bilim adamı, bunların yaşadığı yerlere gider, üç beş ay onlarla beraber olur, sonra bu öğrendiklerini kaleme döker..
    Bunların (alevilerin) standart bir akaid ve muamelatı bulunmamaktadır. Yere ve bölğeye göre çok farklı uygulama ve inanış görebiliriz..
    Yani eksik bir yazı olmuş.
    Selametle..

    Ibrahim Halil Er
    Uğurcan Yildirim Bizim nereye gittiğimizi ve kimlerle kaldığımızı sen biliyor musun da böyle ezber konuşuyorsun….
    Ayrıca eksik görüyorsan tamamla… biz de öğrenelim…

    Uğurcan Yildirim
    Ibrahim Halil Er hocam estağfurullah. Ben gördüğümü yazdım. Ben Tarsus luyum. Tarsus, Mersin, Adana, Hatay alevlerini bilirim, bunlar farklı farklı dır.
    Kayseri’de yaşıyorum, Karaözü alevilerini, Hacıbektaş alevlerini duyarım.
    Tunceli aleviler ise daha farklıdır..
    Ancak, dediğiniz gibi diyanet işleri, bunları kültürel bir tarikat gibi görüp ona göre hareket etmeli, akaid olarak yanlışları da varsa, korkmadan çekinmeden, düzeltme amacıyla söylemelidir..
    Selamlar.

    Ibrahim Halil Er
    Uğurcan Yildirim biz zaten aleviligi yasayanlarin dogru bilmediklerini ve cumhuriyetle birlikte onlarin ve sekuler kesimlerin propagandasina kaldiklarini soyliyoruz
    Dusunebiliyor musunuz
    En buyuk alevi katliami yapan chp nin en buyuk oy deposu onlar.
    Bu bile incelenmesi gereken konular

    Orhan Güzel
    Türkiye’de alevilik Sünnilik diye örnek versen ” aha Alevilere hakaret etti” diyorlar. Gerçeklerin acı olması gibi bir durum var ortada

    Ebubekir Yaman
    Kıymetli hocam mevzu hakkında zihnimde uçuşan mâlumatı birleştirdiğiniz bir çalışma olmuş, Allah razı olsun. Diyanet yetkililerine ulaşmasını ve bahsedilen esaslarla mevzûya yeni ve kalıcı bir düzenleme getirilmesini temenni ederim.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir