1 thought on “DIMEŞK (ŞAM) ve Habil – Kabil Mücadelesi

  1. Ramazan Kurtoğlu
    Allah sizden ebeden razı olsun hocam.

    Muhammed Said Demirkol
    Benim hep merak ettiğim bişey var bu cinayet neticesin de kabil kiminle evlendi kendisiyle doğan kızile mi evlendi yoksa diğeriyle mi ?

    Ibrahim Halil Er
    Muhammed Said Demirkol Rivayetlerde net bir şey olmasa da olayın mantıklı sonucu ikisiyle de evlenmesi diye düşünüyorum.

    İlhan Soylu
    Hatırladığım kadarıyla Asım Köksal Peygamberler Tarihinde kabilin katil olduktan sonra Hz Adem den ayrıldığını, bir kabile oluşturduysa da bunların neslinin devam etmediği, insanlığın Hz Ademin başka çocuklarıyla devam ettiği anlatıyordu. Hafızam yanıltıyor olabilir hocam, zihnimde yanlış mı kalmış, başka bir rivayet daha mı var?

    Ibrahim Halil Er
    İlhan Soylu Her şey olabilir, sonuçta elimizde rivayet ve söylencelerden başka bir delil yok…

    Ibrahim Halil Er
    Habil’in KAbil’i öldürme sebebi: “Sen onlara Adem’in iki oğlunun kıssasını da doğru olarak anlat: Onlar birer kurban sunmuşlardı ve birininki kabul edilmiş, diğerininki ise kabul edilmemişti. (Kurbanı kabul edilmeyen ötekine) ‘Seni öldüreceğim’ demiş, o da şöyle söylemişti: ‘Allah ancak takva sahiplerinin yaptıklarını kabul eder.” (maide 27) burada öldürme sebebinde kurban olayından bahsedilirken, neden kurban kestiklerini veya adadıklarını anlatmıyor. Yani aslında sorun kurbanın kabul edilip edilmemesinden ziyade o adağın adanış sebebinde ve bunu bilmemiz gerekiyor.5:28 – “Allah’a yemin ederim ki, sen beni öldürmek için bana el uzatsan da, ben seni öldürmek için sana el uzatacak değilim, ben âlemlerin Rabb’i olan Allah’tan korkarım.
    5:29 – “Ben isterim ki sen, benim günahımı da, kendi günahını da yüklenip ateş halkından olasın! Zalimlerin cezası budur”.
    5:30 – Bunun üzerine kurbanı kabul edilmeyenin nefsi kendisini, kardeşini öldürmeye teşvik etti ve onu öldürdü. Böylece zarara uğrayanlardan oldu.31 Derken Allah, ona, kardeşinin cesedini nasıl gömeceğini göstermek için yeri eşeleyen bir karga gönderdi. (karganın yaptığını görünce): “ Yazık bana, şu karga kadar olup da kardeşimin cesedini gömmekten aciz miyim (ben)” dedi ve pişman olanlardan oldu!
    Kur’an / Maide

    Ibrahim Halil Er
    şimdi ana soru Allah habil’in kurbanını neden kabul ediyor da kabil’inkini kabul etmiyor? Demek ki Kabil kötü bir şey yapmıştı. Tevrat metninde ise Yehova’nın; “Kayin’i ve sunusunu ise reddetti…. “Doğru olanı yapsan, seni kabul etmez miyim? Ancak doğru olanı yapmazsan, günah kapıda pusuya yatmış, seni bekliyor. Ona egemen olmalısın.” Kur’an’da benzer bir ifade kullanıyor. Ademoğulları kıssasındaki; “..kâle innemâ yetekabbelullâhu minel muttekîn” “…Allah ancak takvâ sahiplerinden kabul eder” dedi” Neden KAbil Habili öldürdu? Kutsal kitaplar sebebi kurban olayına bağlarken kurbanın nedinini anlatmazlar. Belki de bize kurban’ın nedenine değil de bizzat kurban olayanı ve kurban’ın neden kabul edilmediği olayına yoğunlaşmamızı isterler. Burada kurbanı kabul edilmeyene gösterilen gerekçe ise “takva” kavramıdır. Buna rağmen insanlar meraklanmış ve meraklarını gidermek için yorum ve arayışlara baş vurmuşlardır. “İşte burada kaynak olarak Tevrat devreye giriyor ve Kabil’in yaptığı çirkinlikleri oradan öğreniyoruz. Sonuçta İslam’ın naslarıyla çelişmediği sürece eski kitaplar kaynak olarak kullanılır. (Şer’un ma keblena ilkesi) fakat aslında Tevrat’ta da öldürme olayının gerçek nedenini öğrenemiyoruz. Karşımıza çıkan temel neden verilen kurbanların kabul edilip edilmemesi. Yani geleneksel anlatımda geçen kabil’in, habilin eşi ile evlenmek istemesi anlamı naslarda karşımıza çıkmıyor. Bu daha çok bir yakıştırma ama kaynağı neresi. Genelde bu tür yakıştırmaların kaynağı israiliyattır. Genelde islam müfessirleri kabil’in habili öldürmesinin temel nedenini şu olaya bağlarlar: “Allah Teâlâ, zaruret hali mevcut olduğu için Hz. Âdem’in erkek çocuklarının kız çocuklarıyla evlenmesini emretmişti. Ve söylendiğine göre; Hz. Âdem’in, her batından bir erkek bir de dişi çocuğu doğuyordu. Habil’in bacısı çirkin, Kabil’in bacısı güzeldi. Kabil, öz kardeşini tercih etmek istedi. Hz. Âdem ise buna müsaade etmedi. Ancak Allah’a birer kurban takdim etmeleri gerektiğini; kimin kurbanı kabul edilirse; Kabil’in bacısının onun olacağını bildirdi. Habil ve Kabil kurbanlarını sundular. Habil’in kurbanı kabul edildi. Kabil’in ki kabul edilmedi.” ( İbn Kesir, Muhtasar Kur’an-ı Kerim tefsiri, c.I, s.548; Fahruddin Er-Râzi, Tefsir-i Kebir Mefâtihu’l-Gayb, c. IX, s.27. Taberî, Milletler ve Hükümdarlar tarihi, c. I, s.182) ama aslında ayetten bunu anlamadığımız gibi bu konuda zayıf da olsa bir hadis de yoktur. Bu tamamen israiliyat menşelidir.

    Ekrem Yüce
    Sa Hocam Kıssa detaylarını ve Hz Adem hususunu sahih kaynaklarla gözden geçirmekte fayda var. Görüşelim İnşaAllah

    Ibrahim Er
    Hocam ikiz doğum ve çapraz evlilik konusunda itirazım var galiba buda Israiliyat yahut Iraniyat olabilir . Allahın yarstma kudreti sorgulanıyor sanki ve tabiki neseb meselesi ve bizlerinde gayri sahih bir başlangıçtan geldiğimiz anlamı var ki kabullendiğimizde ilk anne ve babamızın gayri meşru bir evlilik ve Adem a.s min aciz haşa Allah cc da müsaade ettiği anlamı çıkıyor, ben bu nesebi gayri sahih olmayı ve Hz Allahın haşa acizliğini kabullenmek istemiyorum .

    Hasari Akbaş
    Ibrahim Er o dönemin şartlarına göre öyle bir yasak yoktu ne zaman ki insanlık çoğaldı Allah kardeşi kardeşle evlenmesini yasakladı , o zaman yasak olmadigi için normal geliyordur , şimdi şeriatla yasak oldugu için insanlık kabul etmiyor ve ahlaki bulmuyor

    Ibrahim Er
    Hasari Akbaş kardeşim Haşa Hz Allah Adem a.s mı yoktan var ediyor ama neslin devamını Kabilin sapık evliliğiyle insanlığın devamına izin mi vermiş oluyor ? Kafam almıyor bunun başka bir izahı olmalı Israiliyat bilgileriyle izahı yapilmamali .

    Hasari Akbaş
    Yorumlarda Adem’in cocuklari için kardeş kardeşle nasıl evlenebiliri sorguluyorlar , o dönemin şartlarına göre öyle bir yasak yoktu ne zaman ki insanlık çoğaldı Allah kardeşi kardeşle evlenmesini yasakladı , o zaman yasak olmadigi için normal geliyordur , şimdi şeriatla yasak oldugu için insanlık kabul etmiyor ve ahlaki bulmuyor .

    Erkan Aslan
    Teşekkürler değerli hocam. Çok güzel

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir