2 thoughts on “EHLİ REY İLE EHLİ HADİSİ BARIŞTIRAN KİŞİ “İMAM-I ŞAFİ”

  1. İMAMI ŞAFİ VE MEZHEBİ

    İmam Şafiî, İmam Mâlik, İmam Muhammed ve başka imamlardan fıkıh tasil etmesi ile, hem rey, hem de hadis taraftarlarının ilmini kendisinde birleştirdi. Böylece iki mektep arasında köprü vazifesi görmüş oldu.

    İmam Şafii, Bağdat’daki icühadlarını Kitap el-Hücce adlı eserinde topladı. Bu kitabı Mezheb-i Kadim’ini ihtiva ediyordu. Hicri 199 yılında Mısıra hicret etmesinden sonra muhitin örf ve adetleri, onun ictihadlarına tesir etti. Böylece önceden Bağdat’da sahip olduğu ictihadlardan bazılarını değiştirdi ve Mezheb-i Cedidini kurdu. Buradaki icühadlanm el-Ümm adıyla yazdığı kitabında topladı..

    Hadis taraftan olan İmam Şafiî, fıkıh usulüne dair ilk eser yazan bir hukukçudur. Kitab’ın ismi er-Risâle’dir.

    Şafiî Mezhebine Ait Bazı Fıkıh Kitapları:

    1. Müzenî, Muhtasar,

    2. Büveytî, Muhtasaru’l-Kebîr,

    3. Ebu Zekeriya Yahya b. Şeref Nevevî, Minhâc,

    4. Remli, Nihâyetü’I-Muhtâc,

    5. Şirbinî, Muğnî’I-Muhtâc.

    6. İbn Hacer, Tuhfetü’l-Muhtâc.

    7. Gazzalî, el-Vecîz fî fıkhı’ş-Şâfiî-.

    8. Şirazî, el-Mühezzeb,

    9. Ebu Zekeriya Muhyiddin b. Şeref en-Nevevî, el-Mecmû Şerhu’l-Mühezzeb.

  2. Bazıları Şafi mezhebini küçümsemek için “Şafi mezhebi ve mensupları köylü” diyorlar…
    Bu arkadaşlar herhalde tarih bilmiyor.
    Yaşadıkları yerler mezra iken İmam-ı Şafi Bağdat ve Kahire’de yaşıyordu, köyde değil. O dönemin Bağdad’ın nüfusu 500.000 üzerinde olup, dünyanın en kalabalık şehirlerindendi. Abbasilerin başkenti idi. Kahire de büyük bir şehir olup Tulunoğulları, İhşitler, Fatimiler, Eyyubiler, Memlükler’in başkenti idi…
    ilk tabileri de okumuş, kültürlü insanlardı… Yani şehirliydi…

    Not: Köylülükten kasıtları, onun içtihadlarının günümüz insanların ve şehir kültürünün sorunlarını çözemediğini, hatta bir devlet sistemine uygun olmadığını anlatmak için kullanmaktadırlar.
    Ama biz, yukarıda verdiğimiz örnekle bunun yanlış olduğunu göstermiş olduk.

    Şerh
    Hanefi ve Şafi mezhebini birbirleriyle kıyaslamak gibi bir gayemiz yoktur. Bizim amacımız, toplumda temayüz eden taassubu kırmaya çalışmaktır.
    Bence hanefilerin şafileri, şafilerin de hanefileri incelemesi ve birbirlerinden alıntı yapmaları gerekir.
    Ben, bu taasubun kırılması amacıyla imam hatip fıkıh müfredatına bu iki mezhebin karşılaştırmalı olarak işlenmesi tavsiyesinde bulundum. Bu görüş, ilgililer tarafından da uygun görüldü. İnşallah uygulanır.
    İbrahim halil er

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir