Hz. Ali’nin çocukları konusunda değişik rivayetler bulunmaktadır.
Genel olarak on dört oğlu ve on yedi kızı bulunduğu (bk. Taberî, V, 153-155) belirtilmekle birlikte erkek çocuklarının on yedi, kızlarının ise on sekiz (bk. Ya‘kūbî, II, 213), yahut küçük yaşta ölen Muhsin (Muhassin) hariç erkeklerin on dört, kızların da on dokuz olduğunu bildiren rivayetler de vardır (bk. İbn Sa‘d, III, 19-20).
Bu arada on bir oğlu ve on altı kızının bulunduğu da nakledilen haberler arasındadır (bk. Mes‘ûdî, et-Tenbîh, s. 274).
Hz. Ali’nin çocuklarını annelerine göre şöylece sıralamak mümkündür:
1. Yaşadığı müddetçe üzerine başka bir kadınla evlenmediği eşi Hz. Fâtıma’dan Hasan, Hüseyin, küçük yaşta ölen Muhsin, (büyük) Zeyneb ve (büyük) Ümmü Külsûm.
2. Ümmü’l-Benîn bint Hizâm’dan Abbas, Ca‘fer, Abdullah ve Osman. Bunların hepsi Kerbelâ’da şehid edilmiş olup sadece Abbas’ın nesli devam etmiştir.
3. Leylâ bint Mes‘ûd b. Halîl’den Ubeydullah ve Ebû Bekir. Hişâm b. Muhammed’e göre her ikisi de Kerbelâ’da şehid edilmiştir. Muhammed b. Ömer ise Ubeydullah’ın Muhtâr es-Sekafî tarafından öldürüldüğünü, ikisinin de neslinin devam etmediğini belirtmektedir (bk. Taberî, V, 154).
4. Havle bint Ca‘fer b. Kays’tan Muhammed b. Hanefiyye (Muhammed el-Ekber).
5. Esmâ bint Umeys el-Has‘amiyye’den Yahyâ ve Muhammed el-Asgar. Her ikisinin de nesli devam etmemiştir.
Aralarında Vâkıdî’nin de bulunduğu bazı tarihçilere göre Muhammed el-Asgar Hz. Ali’nin bir câriyesinden doğmuş ve ağabeyi Hz. Hüseyin’le birlikte Kerbelâ’da şehid edilmiştir.
6. Ümmü Habîb bint Rebîa’dan Ömer ve Rukıyye. Ömer seksen yaşına kadar yaşamış ve Yenbu‘da vefat etmiştir.
7. Ümâme bint Ebü’l-Âs’tan Muhammed el-Evsat.
8. Ümmü Saîd bint Urve’den Ümmü’l-Hasan ve (büyük) Remle.
9. İsimleri bilinmeyen diğer zevcelerinden Ümmü Hânî, Meymûne, (küçük) Zeyneb, (küçük) Remle, (küçük) Ümmü Külsûm, Fâtıma, Ümâme, Hatice, Ümmü’l-Kirâm, Ümmü Seleme, Ümmü Ca‘fer, Cümâne ve Nefîse.
Taberî’nin Vâkıdî’den naklettiğine göre Hz. Ali’nin nesli oğulları Hasan, Hüseyin, Muhammed b. Hanefiyye, Abbas ve Ömer yoluyla devam etmiştir (bk. Taberî, V, 155). DİA
ibrahim halil er
Vasıf Ay
Hocam Ubeydullah neden Muhtar sekafi tarafından öldürüldü?
Muhtar Hz Ali yanlısıydı.
Ibrahim Halil Er
Vasıf Ay evet
Ramazan Kurtoğlu
Allah razı olsun seyda
Naki Ateş
Halil hocam Hz.Hüseyin in soyu oğlu Zeynel Abidin ra.dan devam etti değilmi.
Cafer Dağcı
Naki Ateş evet bende öyle biliyordum
Ibrahim Halil Er
Cafer Dağcı evt
Nurhan Bayraktar
İki tane zeyneb adında kızı mı varmis
Ibrahim Halil Er
Nurhan Bayraktar büyük zeyneb küçük zeyneb gibi
Halid Öztürk
Saygıdeğer hocam Hz. Ali’nin (ra) bazı rivayetler 17, bazı rivayetler de 19 cariyesi olduğunu aktarıyor. Bu verilerin sıhhati nedir efendim?
Selam ve dua ile
Ferdi Aytekin
Benim kafama takılan soru şudur ?
Soy sop yani seyyitlik bukadar önemli ise dinde ayrıcalıkliysa, neden ozamanlar direk hz.Ali efendimize halifeliği vermediler ilk olarakta 4 büyuk halifenin 4. sü olarak hilafeti aldı ? Takvada var guzel ahlakta cesarette adalette yani hasa zayıf amelli biri olsa neyse deriz takvadan ötürü, hemen hemen digerlerinden daha aşsaği bir takvada degilmis mubarek ?
Hatta daha ötesi savaşlar olmuştur katliamlar, malum rn meshuru hz.hüseyin efendimizin katli ? Ozaman bukadar seyyitlere hurmet yokmuymuş hocam ? Yoksa bu zamanda fazlami abarti var , bu hurmette ayrıcalıkta ?
Şöyleki bazi tasavvufi soylemlerde “bir seyyide kanindan dolayi cehennem ateşi haram kılınmış” denir, cehennem yasak yani ? Bir çok tuhaflık celiski var ama çözemiyorum. Algılamaya çalisirken. Şöyle ki, kutsanmis soy kandan bahsediliyor lakin şeriat mahkemelerinde biri bir suç işlese örnek hırsızlık el kesilecekse mahkeme soyuna sopuna bakmıyor sormuyor galiba, bu seyyitmi degilmi ona göre karar verelim gibisine ? Bazi seylerde abarti asıriya kacmami var bilemiyorum.
Fazla derin ilmimiz olmadığı icin pek yorumda yapmıyorum, ama boyle denk gelince yine soyla alakalı bu paylasıma, aklıma geldi ve bu konuyu ortaya atmak istedim belki aydinlatıci bilgi verenler olabilir diyerek bu konu hakkinda, bu celiskiler hakkinda.
Yani müslümunlarda seyyit kutsallığı veya hassasiyeti sonradanmı oluşmuş tarihte, onu merak ediyorum açıkçasi, hz.huseyin efendimizin katlinden sonra mı.
Şemsettin Özaykan
Ferdi Aytekin
Hikmetleri çoktur
Bu din bir ailenin dini olmadığı kanıtıdır
Abdurrahman Efe
Radıyallahu anhüm ecmain.
Saffettin Başer
Hocam , Hz Ali r.a. Ayni anda kac esi vardi. 4 ten fazlami idi ?
Ibrahim Halil Er
Saffettin Başer ayni anda 4 den fazla degil tabi ki. Ayrica bunlardan bazilari cariye hukmunde
Saffettin Başer
Anladim hocam tesekkurler.
Ayla Dilek
Ibrahim Halil Er bu cağda cariye denilecek kadin durumu var mi hocam yoksa o dönemlerden sonra cariyelik hükmü kalkmış midir
Abdullah Altuner
Çok güzel bilgiler
Emine Emine Emine
İbrahim hocam bu nedir böyle. Valla bir kadin olarak anlamakta güçlük çekiyorum bu durumu. Yani cariye ne. 4 kadin bir sürü cariye. Cok tuhaf bir durum.
Fatih Karaarslan
Emine Emine Emine 1000 yıl önceki durum bugünden anlayamazsınız . Ortaçağ Avrupa tarihini okuyun mideniz kalkar