2 thoughts on “Nefs Üzerine Düşünceler

  1. Adil Duran
    Hocam Can ile Nefs in farkı nedir?

    Ibrahim Halil Er
    Can, Türkçede canlı anlamında duşunülebilinir, Arapça karşılığı Hay’dır. Ama kelami anlamda hayvani ruhtur. İnsanınkine ruh, hayvanlarınkine can denir… Can, nefs değildir. Nefs, dürtülerin olduğu dünyevi boyuttur…

    Yusuf Uğur
    Ibrahim Halil Er ölen ten idir,
    Can ölesi değil demiş

    Muhammed Kaya
    Ah be hocam bu yazıdan öyle bir senaryo çıkar ki.

  2. Nefs Çeşitleri
    Mutasavvuflara göre nefs dörde ayrılır:
    1. Tabii Nefs: Bizim parçacıklarımızı birbirine bağlayan nefstir. Modern tabirle organlarımızdır.
    2. Nebati Nefs: İnsanın biyolojik unsuru olup, büyümesini sağlayan unsurdur.
    3. Hayvani Nefs: İnsanın his ve hareketin kaynağıdır. Modern psikolojinin aslında ilgilendiği ve bir anlamda insanın tüm davranışlarının kaynağı olarak yorumladığı alandır. Modern psikloji nefsin tümünü görememekte, bu unsuru görmekte ve buraya yatırım yapmaktadır. Modern dünya ise tüm çalışmasını, üretimini ve reklamını buraya yönelik yapmaktadır. Onların insan tanımı buradan öteye geçmemiştir.
    4. İnsani Nefs veya Nefsi Natıka: Bu kısım mücerret bir varlık olmayıp letaiftir. Rabbin emrindedir. Kimine göre bu aslında ruhtur. Bedenin asıl sultanıdır. Fakat beden üzerindeki tasarrufunu hayvani nefs kanalıyla yapar.
    Benim bu tanıma ek olarak sunduğum yaklaşım ise nefsi natıka ruhun kendisi iken, hayvani nefs ise nefsin kendisidir. Tabi Nefs ve Nebati Nefs ise aslında insanın biyolojik yapısıdır. Bu nedenle her birisiyle ayrı ayrı ilgilenmek gerekir.
    İşte nefis eğitiminin ana damarı burasıdır. Beden ülkesinin sultanı kim olacak. Nefsi Natıka adını verdiğimiz ruh mu? Yoksa nefsi hayvani adını verdiğimiz nefis mi? Ruh, genelde hayvani nefsi mutlu etmekten hoşlanır. Onun aldatıcılığının iğfaline uğrar ve bir süre sonra beden ülkesinin sultanlığını kaybeder. Bu nedenle nefis terbiyesi beden ülkesinin sultanlığını tekrar ruha vermek demektir.
    Nefs, dünyevidir ve bizim dünya hayatını, imtihan hayatını idame etmemizi sağlayan unsurdur. O da ölümlüdür. Asıl ölümsüz olan nefsi natıkadır. Bu nedenle ölümlü olan bu nefsin yaramazlıklarını ve kaprislerini sağlamak için uğraşma yerine ruhun sultanlığı için çalışmak gerekir.

    İbrahim halil er

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir