1 thought on “Nevruz Nedir? Ne Değildir?

  1. Barış Öztürk
    NEVRUZ’un Hakiki Manası :
    بسم الله الرحمن الرحيم
    فَٱنظُرْ إِلَىٰٓ ءَاثَٰرِ رَحْمَتِ ٱللَّهِ كَيْفَ يُحْىِ ٱلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَآ ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ لَمُحْىِ ٱلْمَوْتَىٰ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ
    [سورة الروم، ٥٠]
    “Şimdi bak Allah’ın rahmet eserlerine:
    Yeryüzünü ölümünün ardından nasıl diriltiyor.
    Bunu yapan, elbette ölüleri de öylece diriltecektir; O herşeye hakkıyla kàdirdir.”
    (Rûm Sûresi / 50. Âyet)
    Üstad Bediüzzaman Said Nursi “Sözler” isimli eserde öldükten sonra dirilmeyi anlattığı “10. Söz”de baharın gelişini Nevruz-u Sultâni olarak izah eder.
    Baharın gelmesiyle beraber alemin değişimini haşrin delillerinden birisi olarak görerek hergün gözlerimizle gördüğümüz o büyük değişimi bizlere şöyle anlatır :
    “Nevruz günü, bahar mevsimine işarettir.
    Çiçekli yeşil sahra ise, bahar mevsimindeki rû-yi zemindir.
    Değişen perdeler, manzaralar ise, fasl-ı baharın iptidasından yazın intihasına kadar,
    Sani-i Kadir-i Zülcelâlin, Fâtır-ı Hakîm-i Zülcemâlin kemâl-i intizam ile değiştirdiği ve kemâl-i rahmet ile tazelendirdiği
    ve birbiri arkasında gönderdiği mevcudat-ı bahâriye tabakâtına
    ve masnuat-ı sayfiye tâifelerine
    ve erzâk-ı hayvaniye ve insaniyeye medâr olan mat’umata işarettir.
    Gel, bugün Nevrûz-u Sultanîdir. Bir tebeddülat olacak, acib işler çıkacak”
    (Risâle-i Nur / Sözler / 10. Söz)
    Üstad Bediüzzaman Hazretleri de Nevruz gününe ayrı bir ehemmiyet verirdi.
    Talebelerinden Muhsin Alev bu hususta şöyle bir hatırasını anlatır:
    “Üstad gezmeyi, bilhassa bahar ve yaz aylarında kırlarda dolaşmayı çok severdi.
    Mahlûkatla, mevcudatla baş başa kalıp derin derin tefekkür ederdi.
    İstanbul’da Nevruz günü kıra giderken bizi de yanında götürürdü.
    Kırda, “Bugün mahlûkatın bayramıdır” diye Nevruz’un önemini bize anlatmıştı.
    Kırda köpeklere ekmek parçası verip,
    “Bugün, bu Nevruz bayramından bu köpeğin bile bir hissesi vardır.
    Bahar mahlûkatın bayramıdır.
    Biz de onların bayramına iştirak edelim.’ demişti. Çok sevinçli bir hali vardı Nevruz günü…”
    Baharı, haşrin, yani öldükten sonra dirilmenin bir nümunesi olarak bilen ve her baharda bitki ve hayvanların yeniden yeryüzüne çıkıp canlanmasını, haşri en güzel şekilde isbat eden bir delil olarak gören Bediüzzaman, “Neveruz günü bahar mevsimine işarettir.” der ve haşrin isbatı hususunda baharı şöyle misal verir:
    “Haşr-i baharîde görüyoruz ki, (Cenab-ı Hak) beş-altı gün zarfında küçük ve büyük hayvanat ve nebatattan üç yüz binden ziyade envaı haşredip neşrediyor.
    Bütün ağaçların, otların köklerini ve bir kısım hayvanları aynen ihya edip iâde ediyor. Halbuki maddeten farkları pek az olan tohumcuklar o kadar karışmışken kemal-i imtiyaz ve teşhis ile o kadar sür’at ve vüs’at ve sühulet içinde kemal-i intizam ve mizan ile altı gün veya altı hafta zarfında ihya ediliyor.
    Hiç kâbil midir ki, bu işleri yapan zata bir şey ağır gelebilsin; semavat ve arzı altı günde halk edemesin, insanı bir sayha ile haşredemesin, hâşâ!”
    Bahara ve mahlûkata bu gözle, îman dürbünüyle bakılırsa, bütün bahar günlerinden mânen istifade edildiği gibi, Nevruz gününden de istifade edilir.
    Ama bugün, kutlanacaksa bile, meşruiyet ve helâl dairesini aşmamak lâzımdır.
    “Nevruz’dur” diyerek başka zamanlar haram ve caiz olmayan şeyler meşrulaştırılamaz.
    Kırlara çıkmak, yemek içmek, helâl dairede eğlenmek, ziyaretlerde bulunmak mümkün ve güzeldir.
    Fakat hiçbir surette ne ateş üzerinden atlamak , ne içki içmek, ne de nâmahremlik sınırlarını aşan davranışlar helâl olur.
    Nevruz’da oruç tutmak mekruhtur. O gün oruç tutmamak daha faziletlidir.
    Çünkü bugüne dinî bir hüviyet verip, mübarek gün gibi görmek caiz görülmemektedir.
    Ancak Ramazan’a rastlarsa tutmak gerekir, çünkü farz oruçtur.

    Yusuf Sünetci
    Hocam bu yazıyı şerh, haşiye vs gibi alttan yeni açıklamalar ekleyerek yazmak yerine, en baştan yeniden düzenleseniz ve ona göre başlıklayarak toparlasanız sanki daha verimli olacak.

    Ibrahim Halil Er
    Yusuf Sünetci aslinda yazıyı kısa yazmıştım. Ama Facebook da ilk yayinladigim zaman kıyamet koptu. Eleştiri hakaret ve sorular geldi. Ben de onlara cevap verdim. Verdiğim cevapları ekledim.
    Yine kısa bir yazı yazmak nasip olmadı. Bir daha da oturup y… Daha fazlasını gör

    Yusuf Sünetci
    Ibrahim Halil Er Yazının gelişinden onu farkettim ve tahmin ettim hocam. O yüzden söyledim. Bu haliyle de yazının bütünlüğü oluşmuyor kafada. Yazı toparlanmış olsa konuyla ilgili detaylı ve güzel bir yazı çıkmış olurdu ortaya.

    Ibrahim Halil Er
    Yusuf Sünetci inşaallah boş bir zaman bulursam

    Adnan Kondak
    Mevsim dönümü tanımınız çok doğru. 40 yıl önceleri Türkiyede bu tartışmalar da yoktu,

    Abdullah Altuner
    Bilgi için teşekkür ederim

    Mir Yılmaz Tunc Ay
    Hocam araplara mal edin kurtulalım

    Ibrahim Halil Er
    Mir Yılmaz Tunc Ay bence yazinin ana fikrini anlamamissin.
    Newroz bahar bayramidir. Her millet buna kendi dini ve milli orfune gore yorumlamis..
    Kurtler icin bagimsizlik gunu iken zerdustler icin dini bir gun. Aleviler icin de boyle…
    Alinganlik gostermeyelim.
    Yazdigin yaziyi okudum
    Yazin kurt mitolojisi ve kurtler icin onemini vurgulamis… zaten bildigimiz bir sey…

    Mir Yılmaz Tunc Ay
    Ibrahim Halil Er sayın hocam her millet kendince kutlar yada anlamı var. Yazım zaten bilindik herkesin ulaşacağı bilgi. Saygılar

    Ibrahim Halil Er
    Mir Yılmaz Tunc Ay Yazını da beğendim bu arada… ama bizim yazımızın amacı farklıydı…

    Husmenaga Foto
    Hiç bulaşmamak lazım
    Hadisi şerif net, siz de yazıda vermişsiniz hocam. O bayramlar nevruz ve mihrican olarak alimler tarafından kabul edilmiş. Varsayalım ki başka bayramlar olsun. Yine de kıyasen X bayramların yerine Allah cc size daha iyisini verdi buyurmadı mı?! Bitti.
    Bizden uzak olsun.

    Ferdi Aytekin
    Hocam bazıları zerdustun budanin sokratesin adalette efsane olmuş neşirvanın peygamber olma ihtimalinin yuksrk olduğunu söyler. Islam dunyasindads olabilir dusuncesi ittifakla kabul edilmis dogrumudur ? Bir cok kitapts böylr okudum. Ozelliklede meczubi kitaplarında

    Ismail Taskiran
    Aynı hassasiyeti çocuk bayramı, cumhuriyet bayramı vesayre bayramlar içinde gösterinki cifte standartlarinz bukadar siritmasin. Kurdler için Newroz halk olma ulus olma bilincinin bayramdır. Dört taraftan sarılıp yok edilmek istenen herseylerini savunma, direniş bayramıdır. Siz bir Diyarbakırli olarak memleketimizde halkta ne karşılığınız olduğunu ve bu durumun neden bu he geldiğinizde sorgulayın. Sorgulamayı iyi biliyorsunuz madem. Ve yine o halkın bugün milyonlarla neden bu günde o meydanda bir araya geldiğinide tefekkür edin. Herhalde hepsi sizden aptal sizden imansız degildir

    Mustafa Baştürk
    Ismail Taskiran üstad siz yazıyı okumadan yorum yapmışsınız. Kurban Bayramı ve Ramazan Bayramı hariç diğerlerinin batıl olduğunu söylemek istemiş zaten. Bunlara sizin dedikleriniz de dahildir.

    Hüseyin Kara
    Kıymetli hocam emeğine sağlık,
    Böyle günlerie birilerinin sahip çıkması kendine mal etmesi, zaman zamanda öyleymiş demekki deniyor,.
    Ama sizler gibi olaylara vakıf ilim sahibi Hocalarımızın açıklık getirmesi faydalı olacaktır,
    Teşekkür ediyorum Sayın hocam.

    Abdulaziz Günbat
    Hocam zerduşt kimdir veya zerduştilik bir din midir eğer din ise peygamberleri varmıydı ve aynı şey mecusiler için de geçerli bunu biraz açarmısınız

    Ibrahim Halil Er
    Kısa yazıyorum insanlar anlamadıklarından yazılarımın altında bir sürü eleştiri oluyor, hatta hakaret bile oluyor… Bu yazılarımı açıklamak için uzun yazıyorum bu sefer uzun olduğu için yine ana konu gözden kaçıyor ya da bıkkınlık verdiği için okunmuyor ve yine yanlış anlışılıyor… EMİN OLUN BU ŞEKİLDE ANLAŞILAMADIĞIM İÇİN BU MECRALARDAN ÇEKİLMEK İSTİYOR.. Kaç kere teşebbüs ettim ama gelen yoğun telefonlardan dolayı tekrar girdim.. Eleştirilere cevap vermeyeyim diyorum bu sefer de insanlara saygısızlık yapıyorum diye düşünerek cevap veriyom.. Bu sefer de tartışmalar uzuyor… Beni insafsızca eleştirenlerin eleştirisine aynı şekilde cevap veridiğimde alınganlık gösteriliyor, halbuki onlar da yaptıkları eleştiri ile bizim alınabileceğimizi keşke görseler… Neyse… en iyisi köşeme çekilmek…

    Mir Yılmaz Tunc Ay
    Ibrahim Halil Er sayın hocam gercekten yazılarınızı severek takip ediyoruz bu bilgi anlamında bize çok şey katıyor. Hocam eleştiri hakaret hariç hoş görmek lazım tebessüm et geçsin saygılar.

    Husmenaga Foto
    Kimin ne dediğinin esasen önemi yok. Siz hocam bilgi, fikir ve yorumlarınızı paylaşıyorsunuz, biz okuyup istifade ediyoruz. Bazen insanlar katılmazsa o da onların görüşü olsun, cevapsız kalsın, saygısızlık diye düşünürseler o da onların bileceği, orası da sizi bağlamaz

    Ferdi Aytekin
    Hocam size bir kardesiniz olarak fikrim, ali nesin ? Onun gibi takılın bu sanalda yorumlara fazla takilmadan laf yetistirmeye çabalamadan. Islerine gelirse hesabı, hakaret kufur vs olmadiktandan sonra isteyen diledigi elestiriyi yapsin fikri olarak yorumlarda görünsün. Siz dikatinizi dagitmayin bu tur seylerle. Onemli olan amacin hasil olmasi duyurulmasi fikirlerin diye dusunuyorum acizane

    Ebu Suleyman Ekmekci
    Hocam çok uzun yazmışsınız. Ben kendi özetimi çıkardım yazdıklarınızdan. Müslümanın böyle bir günü yoktur, böyle bir günü kutlamaya ihtiyacı da yoktur. Bazı gerekçeler noele de uyarlanabilir. Din ve ibadet olarak kutlamıyorum, kafire benzeme kastım da yok, sadece eğlence kabul ediyorum, onun için noelde paskalyada filan kutlama yapıyorum diye işi sulandıran gerekçeleri kullanmamak lazım. Ne gereği var yani? Mihricanın nevruzun Müslümana ne getirisi var? Niye ekser görüşüne uyup doğrudan reddetmeyelim ki?

    Ibrahim Halil Er
    tabi ki takvayı seçebilirsiniz. bu daha iyi… ama bizler ikisini de belirtiyoruz.. ruhsat ve takva..

    Sare Simurg
    çok uzun yazıya yüzeysel göz attım..nevruz, zararlı sonuçları yoksa insanların eğlenmesinin ne mahsuru var gelenekler halklarıi birleştirici unsurlardandır herşeyi takvaya bağlamak neden geleneğindeki bayrama sahip çıkamazsan sahiplenilmiş yabancı geleneklere kayman kaçınılmaz olur

    Ibrahim Halil Er
    Sare Simurg bence yazıyı iyi okuyup öyle yorum yapın

    Sare Simurg
    peki hocam tesekkler

    Simten Sezgün
    Uzun olması ayrıntıları detaylı veren bir yazı olmasından dolayı ve Maashaallah güzel ve düzenli olarak kaleme almışsınız. Bir kitapla karşılaştırınca yazı kısada görünse verilen detaylar ışığı altında bir Müslüman uyması gerekeni yöresi, ırkı, geleneği çerçevesinde yapar.

    Ibrahim Halil Er
    yazılarımı kısa yazarım genelde. onu uzatanlar okuyucuların yorumları, eleştirileri ve sorularıdır. Şimdiye kadar iki satırla başlayıp iki sayfayla bitirdiğim çok yazı olmuştur. Emin olun iki satırla bir şey anlatmaya çalıştığımda insanlar meramı anlamayıp neredeyse linç etmeye mesajlar gelmeye başlıyor. biz de uzatıyoruz. Hala da gelen eleştirilerle bu yazı uzuyor…

    Simten Sezgün
    Ibrahim Halil Er kardeşim yazılarınızı takip ediyorum Maashaallah Rabbim fikir gücü versin size. Ben zaten neden bazı yazılarınızın uzun olduğunun farkındayim hatta bu sabah bu yazıyı okurken şöyle düşündüm kardeşimiz dedim daha önceki nevruz yazılarını bir araya getirip edit yaparak daha netlestirmis açıklık getirmiş konuya ve kapsamlı halde ele almış. Beğenerek okudum, kaynaklarınızda değerli yerlerden. Allah razı olsun. Ben IRAK’ta 5 sene yaşadım orada Amerikan Üniversitesinde görev aldım öğrencilerimle Nevroz kutladık. Sade bir sekilde güzel bayram olarak bahar kutlanır orada. Alhamdulillah hiç bir şirk yanlış olmadan bizde onların yerel kıyafetlerini giydik ve dışarıdaki etkinliklere katıldık.

    Selvi Durmaz
    Bilgiler için teşekkürler. Kendi adıma çok şey öğrendim.

    Ismail Aydos
    Üstad maşaallah uzun ilmi yazılar yazıyorsun tebrik ederim eline sağlık

    Sema Serpil Gökçe
    Müslüman ne yapmalı

    Mustafa Zeyrek
    Paylaşılmaya musade varmıdır ki .? Muhterem hocam..

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir