Modern eğitim ilkokul, ortaokul ve lise süreçlerinden oluşmaktadır. (üniversite ve lisans üstü hariç)
Halbuki insan ömrüyle kıyasladığımızda bu sürecin çok uzun olduğunu görmekteyiz.
Bence artık eğitimi bu parantezden kurtarmalıyız. Bu süreci yarıya indirmeliyiz.
Çünkü bu süreçte öğretilen bilgiler gerçek anlamda kişiyi hayata hazırlamamaktadır.
Ders yükünü azaltarak, süreci yarı yarıya azaltabilir, genci bir an önce meslek elde etmesini sağlayacak üniverseteye yollayabiliriz.
Her yıl bir sürü bilgi, yığınla bilgi verilmekte, ama öğrenciler bu bilgileri öğrenmemek için büyük bir mücadele vermektedir.
Sistem avrupa birliği normlarını yakalayabilmek, okul idaresi de bir sonraki seneye yer hazırlamak için herkesi geçirmeye çalışmaktadır.
Bu hem emek, hem zaman ve hem de para israfıdır.
Süreci kısaltmamız gerekir ve bunun için acilen çalışmamız gerekir.
Her ilimden özet bir kitap vermemiz temel eğitim için yeterlidir.
Ayrıntılar, kişinin ilerde seçeceği alanda verilmelidir.
Örnek olması için bir eğitim listesi verelim.
1. İlköğretim 1, 2 ve 3. sınıflarda okuma etkinlikleri
2. Dördüncü sınıftan itibaren temel eğitimler. Kolaydan zora doğru, ya da kolay dersten zor derslere doğru bir eğitim verilmelidir.
3. Temel matamatik (burada dört işlem ve proplemler)
4. Orta düzey matematik (oran-orantı, kümeler, rasyonel sayılar, denklemler ve bunun gibi orta seviye). Kesinlikle üst seviye matematik verilmeyecek. Onu ancak mühendislik alanlarında eğitim görenler üniversitede görmelidir. Zihni bulandırmaya gerek yok.
5. Temel tarih bilgisi
6. Orta düzey tarih bilgisi
7. Genel Coğrafya
8. Ülkemizin coğrafyası
9. Mantık
10. Temel felsefe
11. Temel psikoloji
12. Türkçe dililgisi
13. Türkçe Edebiyat
14. Türkçe hitabet, konuşma ve güzel yazı yazma
15. Temel Fizik (ağır konular değil. kişinin mantık yürütmesini ve gündelik hayatta karşılaşacağı sorunları çözümlemesini sağlayacak kadar verilmeli)
16. Temel Kimya (Temel bilgiler)
17. Biyoloji (Temel biyoloji)
18. Sağlık (ilkyardım, sağlığı koruma bilgileri. Basit sağlıkla ilgili bilgiler. Daha çok uygulamaya yönelik. Teorik değil)
19. Sosyal bilgiler (Trafik, Yönetim, vatandaşlık, haklarımız vb..)
20. Güzel Sanatlar (güzel sanatlardan birisinde uzmanlaştırma)
21. Spor (Spor dersleri dışardan modern spor salonlarında verilmeli. Her öğrenci eğitimini bitirdiğinde bir spor dalında lisanslı olmalı. Öğrenci dışardaki salonlardaki gördüğü dersleri notuna yansıtmalı. Eğitim okulda değil spo okullarında verilmeli)
22. Teknoloji ve Meslek (Modern teknoloji dersi uygulamalı olarak verilmeli. Bilgisayar ve çevremizde gördüğümüz teknolojik alteleri kullanma ve basit tamir işleri öğretilmeli. İsteyene meslek kursları açılarak meslek eğitimi de verilmeli. Bu eğitimler de okulda değil, modern kurslarda verilmelidir.)
23. Dini eğitim (Dini eğitim kur’an eğtimi ile başlamalıdır. Bir yıl sonunda kuran okunmalı. İkinci peygamberimiz ve onunla birlikte basit hadisler anlatılmalı. Üçüncü yıl akaid ve inanç esasları anlatılmalı. dördüncü yıl ibadetler uygulamalı anlatılmalıdır. Namazlar camide öğretilebilir. Bu ders diyanet kanalıyla da verilebilir. Cami imamları bunu öğretebilir. 5. yıl mezhepler, dinler anlatılabilir. 6. yıl tefsir, hadis dersleri verilebilir.)
24. Osmanlıca zorunlu ders olmalıdır.
25. Yabancı dilde tamamen sınıf geçme yerine kur geçme sistemi üzerinde oturmalıdır. Yabancı dil dersleri okullarda değil tamamen dil akademilerinde verilmelidir. Öğretmenler yabancı olabilir. Öğrenci yabancı dil dersini akşamları veya hafta sonu da alabilir. Aldığı dersler notuna eklenebilir.
26. Bu eğitim bittiğinde bir bitirme tezi hazırlanmalıdır.
NOT: Bu örnek bir çalışmaydı. Bu çalışma üzerinde da ayrıntılı durulabilir. Ama eğitimi uzun yıllara yayıp da hiç bir şey öğretememek bize mahsusu. Bunu kesinlikle radikal bir şekilde çözmeliyiz.
İbrahim Halil ER
Hanife Banu Akkuş
Sayın Hocam, 24 yıllık Ingilizce öğretmeniyim. Her kademede çalıştım. Gençlerin gücünü kuvvetini iradesini inisiyatifini kullanamadan derslik sıralarında oturtulup güdüldüğü, avutulduğu, unutulduğu, hiçbir yeteneğini keşfedemeden hiçbir becerisini kullanamadan merak, öğrenme ve keşfetme duyguları köreltilmiş şekilde 18 yaşına kadar mecbur tutuldukları bu sistemden bir an önce dönülmelidir. Sınıf birincisi bile olsa, ailesinin okulunun yüz akı bile olsa, aldığı notun gerçek hayatta bir karşılığı yok; sosyal beceri, insan ilişkisi, iş hayatı olarak notlarının ona vereceği bir aynîlik yok. Gelelim herkesin aynı şeyleri başarmaya mecbur bırakıldığı sistem içinde sanatçı veya sporcu olduğunda veya alt dal yan dal yardımcı eleman olarak hizmet verdiğinde daha mutlu olacak gençlere; bunlara da hiçbir seçim hakkı verilmeden en başarılı öğrencilerden istenen aynı şeyler isteniyor. Meslek ve sanat okulları olsa bile buraya gidenlerin akademik başarısı düşük ya da hayalperest insanlar olduğu kanaati toplumda çok baskın. Bir de hiçbir akademik veya spor-sanat başarısı olmayıp da 12 yılını hergün okulda tüketmek zorunda olanlar var. Bu da apayrı bir konu. Asıl bir başka konu da şu. Lise çağına gelmiş genç, hâlâ anne babasının eline bakıyor, 18inden önce kendi ayakları üzerinde duracak her yükümlülükten hem yoksun hem muaf. Ama gel gör ki karma okullarda, ayrı da olsa sonuç değişmez, hormonel olarak artık cinsiyetinin ve karşı cinsin farkında oluyor. Üniversite çağına geldiğinde daha da zorlaşmış bir eğitim ve yaşam mücadelesi. 25 yaşında adam olmuş hala ne mezun olmuş, ne ekmeğini kazanıyor ne de askerlik yapmış. Amel defterleri 15 yaşlarında açılmış , günahı sevabı bilen, dini Islam olan, ahireti bilen , öğrencilik , iş bulmak vs görevleri yanında her biri kul olan Allah’a karşı sorumlulukları olan gençler. Ama bilgi , pratik ve güzel örneklerle severek yaşama gibi temel dini eğitimlerden de bu mecburi sistemde uzak tutuldukları için yaşları gereği Allahın helal kıldığı karşı cinsi sevme, nikah altında ciddi bir sorumluluk ile yuva kurma becerisini gereken olgunluğa ermemiş oldukları için gösteremiyorlar. Onun yerine hiçbir bağlayıcılığı olmayan flörtü tercih ediyorlar. Gencecik yaşlarında ruhları en derin yaraları yine temel mecburi eğitimlerini aldıkları bu yaşlarda aliyor . Hepsinin bir aşk hikayesi bir gönül yarası; ama meşru bir evlilik sevdiğiyle düzenli bir hayat dersen önlerinde hala seneler sonra diplama, kurulacak iş engelleri var. Halbuki eğitim bu kadar uzun sürmemeli. Bütün gençlik okul sıralarında ezber yapıp geçer not almak ya da sorumlu geçip mezun olmayı beklemekle geçmemeli. Ileride faydalı olacağım diye bir sey yok şimdi şu an gençliğim gücüm kuvvetim yerindeyken ne fayda gösterebilirim. Gençlik bunda yarışmalı.
Acizane görüşlerimi ifade ettim. Yazılarınızı takip ediyorum. MEB yetkililerinin fikirlerinizi dikkate alıp uygulamaya geçeceği günü bekliyorum.
Saygılar sunarım.