Sevgili arkadaşlar, sürekli tasavvufun ne olduğu sorusuyla karşılaşıyordum. Ben de kitaplarda tasavvufun çeşitli tanımlarını sizin için özetledim. Umulur ki sorularınızın cevabını almış olursunuz.
1. Tasavvuf Zühddür: Yani dünyaya karşı tavır almaktır. Allah’a yönelmektir. Allah sevgisine engel olan tüm her şeyden el etek çekmektir. “Tasavvuf hakikatleri almak, insanların elindekinden ümid kesmektir.” Marufi Kerhi.
Zühd, tasavvufun gerçekleştirmeyi amaçladığı ruhi olgunluğa götüren bir araçtır amaç değildir. “Zaten onlar Yusuf hakkında zahid idiler, Ona değer vermezlerdi.” (Yusuf-20)
2. Tasavvuf Güzel Ahlaktır: Kötü ahlakın, huyların sökülüp yerine güzel huyların yerleştirilmesi amaçlanmaktadır. İslam’ın ahlak nizamıyla ilgilenir. Bir anlamda İslamın etik felsefesi veya etik anlayışını ortaya koyar. “Sen yüce bir ahlak üzeresin” (Kalem 4) Peygamberin dediği gibi :”Ben, ancak güzel ahlakı tamamlamak için gönderildim.” (Müslim Birr 87)
3. Tasavvuf Tasfiyedir, Kalp Temizliğidir: Bişri Hafi şöyle buyurmuştur. “Sufi, kalbini Allah için tasfiye edip tertemiz yapan kimsedir” Kur’an şöyle buyurur: “O gün ne mal, ne evlad fayda verir. Ancak Allah’ın huzuruna selim bir kalple gelenler müstesna” (Şuara 88-89) “Allah’ın zikrinden uzak kasvetli kalbe yazıklar olsun” (Zümer 22) “Dikkat edin kalpler ancak Allah’ın zikriyle huzur bulur.” (Rad 28) Hadiste şöyle buyurur: “Allah, sizin suretlerinize ve mallarınıza değil, siretlerinize, kalplerinize ve amellerinize bakar.” (Müslim Birr 32)
4. Tasavvuf Tezkiyedir, Nefs ile Mücadeledir: Cüneydi Bağdadi şöyle der: “Tasavvuf, sulhu olmayan bir savaştır.” Kur’an’da şöyle buyurur: “Andolsun nefse ve onu yaratana. O, nefse kötülüklerini göstererek ondan kaçınmayı ilham etmiştir. Nefsini tezkiye eden, arıtıp kötü huy ve sıfatlardan korunan kişi kurtulmuş, onu kirleten ise hüsrana uğramıştır.” (Şems 7-10)
Tasavvuf tezkiyedir. Fakat her tezkiye tasavvuf değildir. Tasavvufun emrettiği tezkiye şeriatın hükümlerine uygun olan tezkiyedir. Yani Allah Resulüne uymakla gerçekleşir. “De ki, eğer Allah’ı sevirsanız, bana ittiba edin ki, Allah da sizi sevsin, günahlarınızı bağışlasın.” (Ali İmran 31)
Nefs tezkiyesi, nefsi riyazat ve mücadele yoluyla kötü sıfatlarının ortadan kaldırılmasıdır.
5. Tasavvuf İstikamettir: Kitap ve Sünnete Sarılmaktır: Şeriat ölçüleri dışına çıkan, bidaat ve hurafelere dalan bir tasavvuf ve onun örgütlü kurumu olan tarikat islami değildir.(İslami olmayan tarikat bidaat ve hurefelere dalmış olandır. Yoksa istikamet üzere olan değil. Ehli sünnete ittiba eden tarikatı kabul ederiz. Ama içinde gayri islami öğretiler, adetler, zikirler olanı kabul etmeyiz.) İslamın ölçüsü net, kesin ve bellidir. Kimsenin heva ve hevesine göre yorumlanamaz. İslam bize değil biz islama uyacağız. Ölçümüz kitap ve sünnettir. Bunun dışına çıkan her ölçü merduddur. Seriyi Sakati şöyle der: “Tasavvuf, Kitap ve Sünnet’in zahirine ters bir batın ilminden bahsetmez. Sufinin kerametleri, haramlara girmesine sevk etmez.”
“Emrolunduğun gibi dosdoğru ol” (Hud 112) hitabını kendine düstur edinir. Kimse ve hiç bir şeyh kitap ve sünnetin üstünde değildir. Bunlara muhalif olan kişi, kurum ve fikirler şeytanidir. İmam-ı Şafi’nin dedidiği gibi “Bir insanın havada uçtuğunu dahi görseniz istikametine bakınız.”
6. Tasavvuf Edeptir. Peygamberimiz şöyle buyurmuştur: “Beni Rabbim terbiye etti. O ne güzel terbiye tti.” (Keşful hufa 1-70) Tasavvufun en önemli ilkesi kişiyi sıratı mustakimde tutan edeptir. Ebu Hafs Hadda: “Tasavvvuf edepten ibarettir. Her makamın, her halin ve her vaktin bir edebi vardır. Ancak buralardaki adaba riayet eden kimse insan sınıfına girer.”
7. Tasavvuf Allah’a Tam Teslimiyet ve Rabbaniliktir: Ebu Sehl şöyle demiştir: “Tasavvuf itirazı terk etmektir.”
İslam teslimiyet dinidir. Kur’an şöyle buyurur: “Ben alemlerin Rabb’ine teslim oldum.” (Bakara 131) “Kitabı okuyup öğrettiğinize göre, içi dışına uygun Rabbani alimler olun.” (Ali İmran 79)
Rabbani alim, ilmi kendisine fayda sağlayan, kendisini dünya zinetinden, mal ve evlat fitnesinden ve şehvet ihtirasından koruyabilen kimse demektir. İslam ruhbanlığı yasaklamış ve bunun yerine Rabbaniliği getirmiştir.
8. Tasavvuf Hakka Vuslattır (İhsan)
Tasavvufun nihai gayesi rızai ilahiyeye nail olmaktır. Ebu Bekir Şibli şöyle tanımlar: “İki dünyada da Allah ile beraber olup, O’ndan başka birşey görmemektir.” Kur’an şöyle buyurur: “Biz ona şah damarından daha yakınız.” (Kaf 16) “Nereye dönerseniz Allah oradadır.” (Bakara 115) “Attığın zaman sen atmadın Allah attı.” (Enfal 17)
Kutsi hadiste şöyle buyurur: “Benim veli kuluma düşmanlık edene ben harp ilan ederim. Kulum Bana, üzerine farz kıldığım şeylerden daha sevimli hiçbir şeyle yaklaşamaz. Kulum farzlardan sonra nafilelerle yaklaşmaya devam ederse ben onu severim. Ben onu sevince de onun işiten kulağı, gören gözü, tutan eli, yürüyen ayağı, düşünen aklı ve konuşan dili olurum.” (Buhari Rikak 38)
Tasavvufta ibadet sonucu meydana gelen aşk ve sevgi ile kulun Allah’a varması, maddi bir birleşme (hulul) olmayıp manevi bir vuslattır.
9. Tasavvuf İslam Ruh Hayatıdır
İbadet, riyazat ve mücahede (nefisle savaş) sonucu ruhta meydana gelen kemal ve inkişaf sonucu bir takım manevi durumlar ruhta yaşanır. Kur’an’da şöyle buyurur: “Gecenin bir bölümünde uyanıp kalk ve sana mahsus olmak üzere bir nafile (teheccüd) namazı kıl. Ola ki, Rabbin seni övgüye layık bir makama ulaştırır.” (isra 79) “Senin Rabbin şüphesiz bilir ki, sen gecenin üçte ikisinden daha azını, yarısını ve bazen de üçte birini ibadetle geçirmektesin.”(Müzemmil 20) Peygamer şöyle buyurur: “Ben Allah’ın dostuyum. Bunu öğünmek için söylemiyorum.” (Tirmizi Menabık 16)
Resulullah’ın ruhani etkisi sohbet sırasında sahabiler üzerinde de etkisini göstermekteydi. Nitekim Hanzala (ra) şöyle buyurur: “Ya Resulellah, senin sohbetinde bulunduğumuz zaman dünyadan soyutlanarak manen yükseliyoruz. Cennet ve Cehennemi görür gibi oluyoruz. Bütün dünyevi emellerden sıyrılıyoruz. Fakat ailelerimize ve işlerimize dönünce durum değişiyor.” deyince Resulullah (sav) “Ya Hanzala! Siz benim yanımdaki vecd ve heyecanınızı koruyabilseniz, meleklerin sizinle yolda musafaha ettiğini görürsünüz.” (İbni Mace zühd28, Müslim Tevbe 12-13, Tirmizi Kıyame 59, İbni Hanbel ll.305, lll175)
Onun sohbetinin insanların ruhları üzerindeki etkisini hadis kitapları şöyle nakleder: “Sanki başlarına kuş konmuş da onu kaçırmamak için hiç kımıldamadan pür dikkat kesildiler.” (Buhari cihad 37, İbni Hanbel 4, 278)
10: Tasavvuf Bir Batın İlmidir (Fıkhı Batın)
Tasavvuf islami emirlerin görüneni üzerinde değil de görünmeyeni üzerinde yoğunlaşmıştır. Nefs, kalp tezkiyesi gibi.. Bu nedenle ibadet ve muamelatla ilgili konulardan bahseden ilme fıkıh denirken, ibadet ve muamelat sırasında kalpte meydana gelen ihlas, riya, huşu gibi manevi hallere de fıkhi batın veya ilmi kulub denilmiştir.
Kur’an’da şöyle buyurur: “Namazlarını huşu ile kılan mü’minler kurtuluşa erdi.” (Mu’minun 1-2) “Namaza kalktıkları vakit, tembel tembel kalkarlar. İbadetleriyle insanlara gösteriş yaparlar ve Allah’ı pek az anarlar” (Nisa 142) “Yazıklar olsun o namaz kılanlara ki onlar, kıldıkları namazdan gafildirler.” (Maun 4-5)
Hadiste “Ameller niyetlere göredir” (Buhari 1)
Zunnun Mısri şöyle der: “Sufi konuştuğunda haline uygun söz söyleyen kimsedir. O, kendinde bulunmayan bir şeyden bahsetmez.”.
Mutasavvuflar “Allah size zahir ve batın nimetlerini bol bol verir” (Lokman 20) ayetinde geçen zahiri nimetlerin dış organlara Allah’ın ihsanı olan ibadetler olduğunu, batını nimetlerin de kalpteki duygular ve manevi haller olduğunu belirtmektedirler.
11. Tasavvuf Havf ve Recadır
Yani tasavvuf korku ve ümittir. Kimden korkma, Allah’ın sevgisini kaybetmekten korkma, kimden ümid etme, Allah’ın sevgisini elde etme ümidi taşımadır. Müslüman, hiç bir zaman ümitsit kalmaz. Bizim şeyhimiz Şeyh Seyda el-Cezeri (ks) şöyle buyurur: “Tasavvufi düşünce Allah korkusu ve Allah sevgisi temeline dayanır. Allah korkusu konusu üzerinde çok duran sofiler bunu tasavvufun temel ilkelerinden biri haline getirilmiştir. Buradaki korku aynı zamanda Allah’ı sevmekten kaynaklanan bir çekinme mahiyetindedir. Bu sebeple Allah korkusu ile Allah sevgisi biribirini tamamlayan iki kavramdır.”
Kur’an’da şöyle buyurur: “Talak/2…Kim Allah’tan korkarsa, Allah ona bir çıkış yolu ihsan eder.”
Talak/4…Kim Allah’tan korkarsa, Allah ona işinde bir kolaylık verir.” “Talak/5. İşte bu, Allah’ın size indirdiği buyruğudur. Kim Allah’tan korkarsa Allah onun kötülüklerini örter ve onun mükâfatını arttırır.” “Bakara/74. (Ne var ki) bunlardan sonra yine kalpleriniz katılaştı. Artık kalpleriniz taş gibi yahut daha da katıdır. Çünkü taşlardan öylesi var ki, içinden ırmaklar kaynar. Öylesi de var ki, çatlar da ondan su fışkırır. Taşlardan bir kısmı da Allah korkusuyla yukardan aşağı yuvarlanır. Allah yapmakta olduklarınızdan gafil değildir.” “İsra/57. Onların yalvardıkları bu varlıklar Rablerine -hangisi daha yakın olacak diye- vesile ararlar; O’nun rahmetini umarlar ve azabından korkarlar. Çünkü Rabbinin azabı, sakınılacak bir azaptır.” “Hicr/56. (İbrahim dedi ki: Rabbinin rahmetinden, sapıklardan başka kim ümit keser?”
KISACASI TASAVVUF, RESULULLAH’IN YAŞADIĞI ŞEKİLDE İSLAMI YAŞAMAYA ÇALIŞMAK VE ALLAH’A LAYIKIYLA KULLUK ETMEK/TESLİM OLMAKTIR.
İbrahim Halil ER
Mehmet Bir
Üstadım, sizi hep bu konuda rahatsız ediyorum ama;
Tasavvufun kurumsallaşmış hali olan tarikatlara da bir “kapsamlı” yorum yapsanız…
Ferdi Aytekin
Mehmet Bir tarikat yolları usuldur sistemlerdir tekniklerdir tasavvuf elbisesini giyebilmek için araclardır, bu yuzden fazla tefrarruta takilmadan kalbrn rahatsiz oldugunuz konuslarda mesafeli olursunuz olur biter, hatta kabul etmeyebilirsiniz bile. Bu kadr abartmaya gerek yok sonucta farz degil sunnette degil tarikat rituelleri. Olsaydi zaten kalben rahatsiz olmazdiniz elbet. Baktiniz kurana sunmete aykiri hissediyorsunuz bazi uygulamalari ozunde degilse bile goruntude, sizde uzak durursunuz rahatsiz olmadiginiz rituellerle devam edersiniz yeterki nefsi terbiye silahlarindan mahrum kalmayin faydali.
Peygamber efendimiz s.a.v buyurdugu gibi : hepsini yapamadigin her bir seyin hepsini bırakma
Mehmet Bir
Şirk sorunu hariç, aynen altına imza atıyorum (y)
Ferdi Aytekin
Girmek istemiyorsaniz girmeyin o tur riskli konulara guzelliklerini kalbinizin mutmain oldigu seyleri alin gecin derim.
Benimde toplum gibi rahatsiz oldugum yaslularin genclerin ellerini öpmesi esas durusa gecmesi vs. Opmeyin kimse opturmek istemez zaten. Brnim gordugum cogu zoraki opturuyor kargasa olusmasin diye yksa suluk gibi yapisiyorlar elini celtikce bogisanlari gordum, elini kacindirdikca zorla opmek icin direttiklerinde.
Himmettenmi rahazsiz oluyorsunuz mesela istemeyin ? Rabitadanmi rahatsiz oluyorsunuz etmeyin. Veya rahatsiz olmadiginiz sekilde yapin rabitanizi otnek kisiligi rol model sevdihiniz insani hayal ederek baska turlu hayal edin. Vb bunun gibi seyler. Kastim budur anlatmak istedigim yani fatz seyler degil bu tur seyler sonucta.
Coguda emin olun gostermelik onemli olan insanin kalbi biatidir el opmesidir.
Ben hic bir seyten duymadim benim elimi öpün veya benden himmet isteyin diyene denk geldim , hatta birine sormustum tevbe vermisti simdi ben sizimi dusunecem diye, beni neden dusuneceksin ALLAHI düsun ! Diye sinirlenmisti kizmistı
Bir dost kardes tavsiyem herseyi birebir ozelliklede kafaniza takilan sirk hissettiginiz seyleri bizzat mursitlere sorun, yemisim kitapları veya avam tabakasi bilmem vekilleri vs. Ben cunku cok kez sahit oldum adam yanlis anliyor seyhin sohbetini dinlerken vallahi billahi seyh efendiden bizzat duydum diyor soruyorum seyhlerine tevbe öyle sey olurmu elbet kifurdur sirktir bu soz veya amel diyor. Bunlar iyiniyetli sufiler birde abartarak bilerek yalan yanlis bilgi verenler var seyhini ovme adina reklam amaçlı, onlarin zaten kabirde yatacak yeri yok benim gözümde
Ferdi Aytekin
Ben çok sahit oldum bu tur sirk kokan seyleri mubareklere sordugumda onlarda ret edip karsi cikiyordu bu tur sozlere veya uygulamalara. O yuzden insan ulasavildigi mursitlere takilmasi daha etfaldir bu zamanda, ulasamadiklarina yaklasamadiklarina konusamadiklarina spramaz ki isin dogrusunu ogrensin. Mecburen alt tabaka vrkillere dergah cavuslarina veya cahil avam onune gelen her sofiye soracak duracak saglam bilgiden mahrum kalim belkide istemeden suizan edecek o mursitten soguyacak ithamde bulunup kalbi bugz edecek gunahi alakasi yokken o mubaregin.
Mehmet Bir
20 senelik bir tarikat geçmişim var. Ben de yıllarca şeyhlerin anlattığını müritler yanlış anlıyor diye tevil ettim ama sonra ondan da …umudumu kestim!
Yine de kardeşçe ve seviyeki tavsiyeleriniz için teşekkürler, Allah razı olsun ♥️
Ferdi Aytekin
Bende doluum bu konuda bu vesileyle icimi doktum herkese acik bu platfo4mda yani. Ben sahsen tarikatlerde gunumuzde reforma ihtiyac olduguna inaniyorum. Toplumu rahatsiz eden bazi obemsiz teferruat rituller degistirilmeli ki toplum irite olmasin ragbrt etsin, fitneye vesile olmasin o tur toplumda hos karsilanmayan bazi ritueller,boylede radikal bir dusuncem var haddimi aşarak belkide fikrimi acizane söyluyorum isteyen alinsin alinmasin. Hakikat budur toplumun rahatsiz oldugu uc bes ritueldir zaten tarikatlerde. Onlarda olmasin nr var kiyametmi kopar. Adam diyor peygamber efendimiz hic el opturmemis, tarikatcilerde öpturmesin madem gunumuzde toplum rahatsizlık olusturan olup el etek opuyorlar algisini yikmak icin. Bir bu bile kalksa dunya insan daha rahat gider dergahlara cekinmeden suizan etmeden merakla. Bu tip bazi uygulamalar yani insanlari rahatsiz eden ozunde hak olsada, bazi haklardanda vazgecilebilir sekli olarak. Madem insanlar rahatsiz oluyor goruntu olarak guzel gorumtude toplumu sicak goruntude vermek zorindayız muslumanlar olarak diye dusunuyorum. Toplumun yuzbinde birinin hosuna gidebilir ama ezici cogunluk rahatsiz oluyor bu tip goruntulerden. Ve surekli saldiriyor tarikatlerin yumusak karni gibi gordugum bu uc bes basit rituel
Şinasi Özdemir
Mehmet Bir
Kastamonuya
Menzile
Yahyalıya
Şeyhe intisap etmek için gittim fakat baglanamadım
Galiba bende bir yamukluk var
Mehmet Bir
Keşke bizde olsa… Sadece biz yanarız…aaaaah ah …
Mehmet Bir
Ferdi kardeşim ben sorunun temelinin “gassal elinde meyyit olma” prensibinin olduğu sonucuna vardım, kıstas insan değil şeriat olmalı!
Suleyman Kucuk
Mehmet Bir Galiba sadece sen değil, senin gibi olanlar da yanacak.
Ferdi Aytekin
Simdi aslinda tarikat tasavvuf kal isi degil hal isidir derler, yerine göre bazi seyler soylenirde yapilirda ama o kivama grlmrmis bir insana o tur seyler dediginizde elbet sirk der huylanır. Örnek islamiyeti bilmeyen hic musluman gormemis duymamis bihaber bir inani kabeye goturup hacdaki hacilari izletsen ne der , bu insnalar için ? Dogal olarak bu insanlarin o siyah örtulu binaya secde edio etrafinda dönüp aglastigi dokunmaya calistigi binaya tapiyor der ? Bunlarin rabbi demekki bu binaymıs der ,icerigi derinligi bilmez ise ?
Ferdi Aytekin
Suistimale acık bir yoldur ta4ikat yolu bu yuzden tarih boyunca en cok belkide bu yol suistimal edilmistir vr halada alabildigince ediliyor. Ispat lazim ispat örnek veriyorim peygamber efendimizi görsen ve sana d3seki su binadan atla ? Atlarmisin atlamazmisin ? Olurmu ya resulallah bu sirktir kufurdur dinden cikarim diyebilirmisin ? Yoksa mubaregin bir bildigi vardirmi dersin ? Insnalarin yuzde 99 u atlardı. Sebep ise zaten dini peygamberden ogrendigi icin kuranda dahil ALLAHU TELAADA dahil ,onun kotulugune bir talepte bulunmayacagi icin bu guvenle inançla.
Yani kivamdan kastim bu tip ruh halidir yani emin ruh hali, ispatlı hallerde tam kesin emin olduktam sonra bir velinin hakiki veli olduguna seni kilicini cekio dilim dilim dograsa zaten kılin kipırdamaz. Canin yanmaz asiri sevgi muhabbet guven ve sadakatten ötürü. Ama ispat sart oyle dedikoduyla olmaz o islerde falanca sufilerin vs hikayeleriyle olmaz k3ndini o muride ispatlamali taki kalbi mutmain olana kadar o isteklerde bulunacaksa.
Mehmet Bir
Süleyman arkadaş 20 senelik aldığım tasavvuf terbiyesinden dolayı sadece biz yanarız diyerek özeleştiri yaptım, ama sen, eğer tarikatçıysan, kendin dışındakileri yanacak diye yorum yaparak aslında küfre giden kapıyı da açtın çünkü iman, ümit ile korku arasındaki sınırdadır.
Mehmet Bir
İbrahim üstadımızdan özel bir talepte bulunmuştum, konu uzadı…
onun sayfasında izni olmadan derin konulara girdik!
Ben burada kesiyorum, görüşmek isteyen özelden bana ulaşabilir…
Rabbim istikametinden ayırmasın.
Ferdi Aytekin
Tarikat farz degildir, tarikat harici insanlar yanacak ahirette demek zaten hem küfurdür, hemde kibirdir. Hem gunahkar oldugunu soylemektir karsi tarafin ,hemde tarikatcilerin hepsinin cennetlik oldugu iddiasinda bulunmaktir Nesteüzübillah. Seyh mehmet emin er hz.retleri guzelce ifade etmis zatem, şariat agacın köküdür tarikat agacin dallarıdır, hakikat ise meyvesidir diye.
Bediüzzaman saidi nursi hzleride : tarikatci olmasada oda soylr tarif etmistir ” seriat ekmek su dur, tarikat ise meyve ? Bir inansan ekmek susuz yasayamaz ama meyvesiz yasayabilir” sadece lezzetten mahrum kalir yani o aşk sofrasindaki meyve tabaklarindan.
Sey muhammed emin er efendinin mursidi SEYH SEYDA hz.leride tarikati berbere benzetir ? Boyle ruhi derinlikte guzellestirmek icin insanlari
Ferdi Aytekin
Mehmet Bir ibrahim hocanin rahmetli babasinin bu tur tarikatlerle alakali genisce bir soyleşisi vardı bir dergi soylesi icin gelmisti RIHLE dergisiydi uzun yillar ince sanirsam. O yaziyi soylrsiyi okursaniz kafaniza takilan hemen hemn tum sorulara mubarek cok guzel izahatler getirmis isin ehli bir zat olarak. Gassal meyyit , biat , rabita vs vs bir cok bu tur konular sorulmus mubarege oda gereken c3vabi vermis guzel anlasilir sekilde kuran sunnet ışıginda tavsiye ederim okumamissaniz o soyleşiyi
Mehmet Bir
Allah rahmet eylesin babasından kısa sürede olsa ders almış , bı derste konuşmam için de minik bir uyarıda almıştım ☺️
İbrahim hocamızı takip ederim, yanlış hatırlamıyorsam öyle bir paylaşımını da okumuştum.
Bu sorun hala devam ediyor ve bu konunun halledilmeden toplumun düzelmesi imkansız. Açıkçası için de yanıyor, üzülüyorum…
ibrahim hocam gibilere de tekrar tekrar büyük görevler düşüyor…
Sorun hem büyük hem imana taalluk ediyor hem de hala devam ediyor…
Ferdi Aytekin
Amin.
Valla benim go4üsum ben inanmiyorum bu saatten sonra hic birseyin duzelecegine, hic kims3ninde duzeltevilecegine, cok cok lokal duzeltmeler olur gucleri nispetinde elimlerin velilerin. Bugunleride arayacagimiza inaniyorum, bu saatten sonra ancak mehdi a.s ve hz isa zuhur ederse yeyizune onlar duzeltilmesine vesile olur diye dusunuyorum. Gemisini kurtaran kaptan doneminde gibiyiz
Ne mutlu size ki mubaregi gorebilmissiniz ben goremedim.keşke kendisine sorsaydiniz aslinda bende onun icin gormeyi cok isterdim kafama takilan bu tip sorulari sorabilmrk icin.nasip olmadi , çunku tek kendisinin cevap verecegine inaniyordum bu tur sorularin cevabini bana.
ALLAH sonumuzu hayretsin. Tum dunyanin
Vasıf Ay
Ferdi Aytekin Abi eğer kendine ilmine güveniyor ve o kadar cesurdur elbette kimse tarikat tasavvuf ehli olmak zorunda değildir.
Yalnız şu vardır birileri el öpmek istemiyor şunu bunu yapmak istemiyor diye tasavvuf tarikat ehli şunları kaldırsın demek yanlıştır .
Zaten el öpmek istemeyen tasavvuf ehli olmaz, çünkü öpülen şahsın değil ilmin ve edebin elidir.
İlmi edebi öpmek istemeyende kibir vardır onun için tasavvuf ehlini olamaz.
Hz . Ali Ra “bana bir harf öğretenin kölesi olurum ” buyurmuş yani ahiretimin kurtulmasına yardımcı olanın elini eteğini öpmüşüm çokmu ?
Ha Hz. Ali’den Ra daha bilgin mertebesi daha yüksek ise ona karışmam.
Ferdi Aytekin
Vasıf Ay fitne cikarıco seylerse sen seviyorsun ben seviyorum diye olmaz. Tolumun refleksi insnalar önemli, teblig icin el opturmekten uzak durmak geriyorsa yapilir gunumuzde. Yoksa toplumun yuzde doksandokuzu boyle el etek öpen bunlara tapan insnalar der durur.dedirtmeyelim ? ne gerek var bu algiya ? Onla4a acik kapi birakmayalim ? Madem nahos goruntuler oluyorsa toplumda algi olarak basit seyler bunlargibi uc bes sey zaten tarikatten uzak durmalarina sebep olan. Degmezmi o insanlari kazanmak icin boyle basit seylerden feragat etmeye diyorum ? Turkiye toplumunun gelede gunumuzde el bir yaslinin bir gencin elni öpmesi hos ka4silanmiyor, cunku bi4 cok seyi cagristiriyor bilincaltlarinda,mafyalardada dizilerde izlerler bu el opturme isini. Bu tio bir cok irite olan bilincaltlari depresiyor insanlarin ve rahatsiz oluyorlar insanlar.
Benim gozumdede soyleyimmi durustce ? O openlerin coguda yuzde sekseni samimi degil yalakaliktan opuyor keske icten öpseler. Bizde yoksa ufak cocuklarin bile elini opmekten zevk eliyoruz severken sevdiklerimizin. Ama algi önemli sen istedigin kadar icten öp. Toplumun algısi onemli.
Keske sadece ilim vrya evliya olarak opeseler opturseler ? Biri diyor bunun dedesinin dedesi seyhmis ta 200 yil once oglan firlamanin teki ? Tefecilik her turlu pislik var hatta kari pazarlayanlara denk geldim boylr asil ailelerde, tefecilerede en asil soydan ? Yasli basli afamlar bildikleri halde eline kapaniyorlar o genclerin onlarda kibirle opturup suistimal ederek orayi burayi rahatca dolandiriyorlar o etiketle. Seyh muhammed esad cosan efendinin bu konuyla alakali gecen hasbel kader bir videoasuna denk gelmistim. Oda uyariyordu bu konulari siz boyle yaparsaniz uyarmazsaniz onlarda yanlisindan donmezler diyerek. Alim dahi olsa karsindaki veli dhai olsa diyordu. Yanlislarina yanlis diyrmezseniz hz omerin uyarilmasini istemesini ornek vererek. Keske hakedene yapsalar haketmeyenlerede yapiyorlar iyice cılkini cikarmislar bu isin vr buda suistimallere sebep oliyor degerli ile degersizleri ayni kefeye koymaya sebeo oluyor.
Ferdi Aytekin
Bir basit örnek adam adamlar diyor prygamber efendimiz gibi sahabeler gibi hareket edin , çokmu sey istiyorlar ben bir sey diyemiyorum cevaben istedigimiz kadar soyle boyle izah etmeye calissakta yok ilmine takvasina vrya soyuna hurmeten vs vs desekte algi kirilmiyor basarisiz oluyor soylevler havada kaliyor ne gerek var bu tur basit ritueller yuzunden tarikatleri halkin gozunde itici bir algida birakmaya ? Yalnizlastirmaya elestiriyr acik birakmaya. Peygamber efendimiz hayatinda bir defa elini opturmemis diyorlar ? Sahabrlerdede yok bu uygulama diyotlar ? Ama onlar alim ilim sahibi vs sahabeler peygamber degilmiydi diyorlar ? Surekli bu tur basit tartismalarla muslumanlar neden bogulsum dursun degermi. Kaldiki ben cogunada baktim mursitlerin ve evlatlarinin oendileride rahatsiz aslinda bu el opme zorlamasindan dayatmasindan insnalarin. Ama kacamiyorlar ne yapsinlar yapmayin estagfirullah deselerde insanlar saldiriyor adeta abartarak saygisizca. Ben bi4ini gordim camide uc kisi namaz biter bitmez saldiriyordu ellerine iki elini mubarek arkasina bagladi goturdu arkadaan saldiriyo4lar en son kacarken duvara k3ndini dayadi mubarek elleri arkada sirtini duvara yapistirarak. 15 dakika bogustu boyle bu zülmundur onlarada
Ferdi Aytekin
Vasıf Ay madem beni konusturdunuz daha ileri gidiyorum hem vallahi hem billahi hrm tallahi belki bana hep denk gelmistir ama ben her turlu dini gruplarla sohbet ettim cemaatlerle vs , cihatcisindan her turlu nurcusuna gulencisine vb tarijat disi olusumlar vahhabilerinden ışıdcilerine kadar kadar, denk geldim, ben tarikat sufileri kadar kibirli ukala bir topluluk gormedim malesef yuzde doksaninda ayni kibir birbirlerini kucuk gormeler bencillikler vs vs. En bencil ve kibirli kalabaliklar avam olarak tasavvuf adi adltindaki dergahlarda tarikatcilik oynayan sufilerde gördim. Yoksa baslari alimleri genelde iyiydi elbet, lakin kalabaliklari hep bu durumda genel olarak istosnalar hariç. Oysaki tam tersi en mutrvazi en egendi en guzel ahlaka sahip olma yolu oldugu halde bu tasavvuf tarikat yolu. Bunu asil sorgulamaliyız. Neden diye ? Neden digerlerinin avami daha mutavazi daha efendi diye, daha saygıli daha yardimsever daha cesur vs vs diye ? Oysa mursitleri bir okadar guzelken bu simarikliklari ukalaliklari kendini begenmislikleri rahatliklari kimden ogreniyorlar anlamiyorum. O yuzden yuzde 90 layik degil bulunduklari kapiya ihanet ediyorlar farkinda degiller malesef yazik. Ondan sonrada bu cahil cuhale sagda solda bu tip ornek tavirlar sergileyemeyince o mubareklerede laf grliyor tarikatlerede. Topum kacip soguyor uzak duruyor. Ornek olarak hep bu avam tabakasi sahislari gosteriyor goruyorlar dogal olarak kotu algiya kapiliyorlar mubarekler haklindada. Ondan sonra bunlarin bu pisliklerini izah etmek icin ugrasip duruyor bir cok alimde samimi sufilerde.
Vasıf Ay
Ferdi Aytekin
Abi Peygamber efendimiz gibi sahabe gibi yaşayın diyen ve el öpmeyi İslamda yasak olmakla itham edenler hadis ve fıkıh profesörlerimidir?
hangi hadisi Şerif hangi ayeti kerime el öpmeyi yasaklıyorda bu kibirli yeni yetmeler yasaklıyor !
Batılı profların ve filozofların İslam’a girişi tasavvuf tarikata bağlanmasını el öpmeyi sorun etmiyorda bu yeni yetme kibirli cahillermi bunu bahane edip engel görüyor ?
İnsan İslam’a aykırı olmacak şekilte kültürel olarak Annesinin, basının, amcasının dayısının vd. Gibi sevgiyi saygıyı ifade eden bir harekete mi karşı?
yoksa onun geleceğini kurtarmaya çalışan bir zata (tarikat tasavvuf ehli ) uygulandığındamı karşı çıkıyor?
Yani yüzyıllarca sorun olmamış niceleri gelmiş niceleri giymiş şimdi yeni yetme kuşak karşı çıktı diye çirkimi oluyor ?
Onlara kalsa bir çok şey ortadan kaldırılır hatta tarikat tasavvuf tümden ortadan kaldırılır .
Bırakın bu cahil kesim istedikleri olmadığı için gidecekse gitsin (ne zamandan beri öğrenecek olan öğretecek olana kural koyacak kaide öğretecek olmuş) arkasından milyonları getiren filozoflar gelsin yeter .
Ki öyle oluyor.
El öpmenin Müslümanlıktaki yerine ise İmam el Navavi’nin eserinde şöyle değiniliyor: “Erdemli insanların ve büyük alimlerin elini öpmek müstehaptır.
Bundan başkalarının elini öpmekse mekruhdur.
Sakalsız insanların eli öpülmemelidir.(kasıt zamani, alimler sakallı olurdu sakalsız mal mülk sahibi zenginliği için eli öpülmesin ) Eğer bir insan bir başkasının elini, o kişinin dünya nimetlerinden çekilmişliği, erdemliliği, bilgeliği ya da tevazusu, yahut dine bağlılıkla alâkalı bir diğer özelliğinden ötürü öpüyorsa; bu mekruh değildir. El öpme bu gibi durumlarda müstehaptır, zira Ebu Ubeyde de Hz. Ömer’in elini öpmüştür.
İki Yahudi’nin Efendimize gelip ona soru sorduktan sonra elini öptükleri bilgisi günümüze kadar ulaşmıştır. (Tirmizî, Sünen, İsrâ Tefsiri, İbn Mâce, II, 1221).
Sahabilerin , Hz. Peygamber (s.a.w) ‘in elini öptükleri rivayet edilmiştir.
Ebû Dâvûd, Edeb, 5223.
Ferdi Aytekin
Vasıf Ay ozaman bunu ifsa etmeyio ozellerinde yasamalılar tarikatler. Bu ti ritüelleri folar videolar cekip gostermemeliler madem fitne çıkiyorsa.
Ornek bir suriyeli helibeyt buyuk alim ve veli vardı yakin zamanda rahmetli olan benimde cokca kerametlerini gordügum turkcesi zayif hama katliaminda turgut ozal getirmisti turkiyeye mubaregi adiyamana yerlesmisti. Abdulkadir geylaninin soyundan abdulmecit geylani hz.leri. surekli sufilerini tembihlerdi sakin benim elimi disarda opmeyin sokakta vs fitne cıkar diyerek. Carsi pazar tek basina gezer marketlerden alisverisini bizzat tek basina yapardi takkesini giyip takim elbiseyle, ve kimse rahatsiz edio yaklasmazdı. Ben bazen denk gelmistim markette birkac defa elinden yaslidir malzemeleri posetleri arabasina tasimaya yardim edim diye israr etsemde birakmazdı sirf toplum yanlis algiya kapilmasin fitne cikmasin diye, oysa dergahina gittigimde bir cok meshur seyh alim veli gelir elini operdi kendi bir tahtta otururdu adeta buyukce bir koltukta gelen alimlerde dizlerinin dibinde yerde kadiri naksi seyhler. Yani rituellerini gizli yapardi böyle ahir zamanda fitne cikmasin diye. Diger kadiri dergahlarinada uyari gonderirdi ocaklarina şiş vs vurmayin zikirlarinizde diye şiş olaylarini yasaklamistı kendi cemaatinde. Oda fitneye sebeo oluyor halk orite olur rahatsiz olur diye oysa kadirilikte rufailikte bu şis rituelleri varken. Yani bu tio muhafazalar guncellemeler yapmisti onda gormustum.
Baska bir zmanda bir naksi tarikatinden halife bir ben yaslarda birinin evine aksam yemegine misafir olmustuk bir arkadasla, ilk defa karsilasio tanisiyordum adaptir diyerek elini opmek istesemde hayir olmaz diyerek licaklasti sarildi oyle karsilasti selamlasti bizle ve dediki sunmet olani bu sekildir biz boyle selamlasalim sarilarak ? Oysa evinde basbasaydık kimsede yoktu neden boyle bunu belirtme geregi duydu tuhafima gitmisyi ve anlamistimki sunnet olan selamlasma budur özunde demekki, cunku tarikat harici cemaatlerin ozelliklede cihatci gruplarin uygulamalari hep boyleydi toplandiklarinda sarilarak selamlasirlardi birbirlerine hocalarida avamida. Boyle farkli seylerde uygulamalarda gördüm. Ozaman dedimki keske bizlerde buna dikkat etsek firsat vermesek elestiriye vrya fotne çıkarici goruntulere. Ozaman bir musterekte en azindan bulusmus olurduk tum dindar gruplar. Sekli uc bes seyden vazgecsek o bile yuzvinlerce insanın urkmesini uzak durmasini engeller ve ısinmasina yaklasmasina vesile olur diye düsunuyorum. Amac tebligse insanlari cekmekse ozelliklede avamı hele ki dindem bihaber insanları, Yoksa herkes kendi calar kendi oynar durumuna dusuyor tum.cemaatler boyle aman bize ne dedikce, ne dusunurlerse dusunsunler diyerek. Toplumun dusuncelerine onem vermezsek. Tarikatler zaten guncelleyerek gelmistir kendini gunumuze kadar zaten gordugum kadariyla zamanin sartlarina ruhuna icinde bulunduklari toplumlarin durumlarina seviyesine göre.
Vasıf Ay
Elinize emeğinize sağlık Hocam.
Cafer Dağcı
Tasavvuf araçtır. Amaç değildir dediniz.
Asıl amaç Allaha yaklaşmaktır. Tasavvuf bize bu amaçta yardımcı olan bir araçtır. Doğrumu anlamışım hocam.
Birde islam nedir? Tanımlarmısınız. Yada tüm islamı tanımlayan bir tanım yazarmısınız. Kısa ve öz ve eksiksiz.
Ben her müslümana soruyorum. Her müslüman farklı bir tanım yapıyor. Bu konuda da yardımcı olabilirmisiniz.
Ibrahim Halil Er
Cafer Dağcı islam nedir? Sorusuna Resulullah sav. Bizzat söyle cevap vermiştir.
Abdullah b. Ömer’in, babası Hz. Ömer’den naklettiği bu hadis şöyledir:
“Bir gün Rasûlullah (s.a.s.)’in yanında bulunduğumuz sırada âniden yanımıza, elbisesi bembeyaz, saçı simsiyah bir zat çıkageldi. Üzerinde yolculuk eseri görülmüyor, bizden de kendisini kimse tanımıyordu. Doğru peygamber (s.a.s.)’in yanına oturdu ve dizlerini onun dizlerine dayadı. Ellerini de uylukları üzerine koydu. Ve:
“Ya Muhammed! Bana İslâm’ın ne olduğunu söyle?” dedi. Rasûlullah (s.a.s.): “İslâm; Allah’tan başka ilâh olmadığına, Muhammed’in de Allah’ın Rasulü olduğuna şehadet etmen, namazı dosdoğru kılman, zekâtı vermen, Ramazan orucunu tutman ve gücün yeterse Beyt’i hac etmendir.” buyurdu. O zat: “Doğru söyledin.” dedi. Babam dedi ki: “Biz buna hayret ettik. Zira hem soruyor, hem de tasdik ediyordu.”
Cafer Dağcı
Ibrahim Halil Er tşklr
Ali Mert
Tasavvuf ölüme hazır olma halidir (Mahmud Esad Coşan)