2 thoughts on “Gazali ve Felsefi Damarımız

  1. Gazali (1058/1111)’nin İslam akılcılığını ve tefekkürünü durdurduğu iddia edilmektedir.
    Bunu iddia edenler dönemi, konjüktürü ve tarihi bilmemektedirler.
    Çünkü Gazali’nin düşünceleri ve eleştirisi akılcılığa karşı değil, felsefedeki tevhid karşıtı düşünceye yöneliktir. Gazali, felsefeye bu açıdan bir mudahalede bulunmasaydı ciddi anlamda inanca yönelik bir tahribat yapılacaktı. Yoksa aklınızı bir köşeye alın dememiştir. Bilakis akılcılığı ve mantığı usulu fıkhın öğrenilmesinde temel unsur yapmış, mustasfa isimli usulu fıkıh eserinin ilk 50 sayfasını tamamen mantık kurallarına ayırmıştır. Üstelik onun sayesinde felsefe ve mantık medrese müfredatına alındı.
    İslami düşünce hayatının, entellektüel hayatın durmasının temel nedeni Gazali döneminde başlayan haçlı seferleri (1098-1270) ve ardından gelen Moğol akınları’dır.
    Bu saldırılar tüm siyasi yapıyı, ekonomiyi ve kültürel hayatı yok etmiştir…..
    Haçlı seferleri ile Gazali’nin aynı dönemde yaşamış olması sonrakilerde bir yanılmaya ve tüm suçu Gazali’ye yükleme kolaycılığına yöneltti. Sanırım bunda onların Tasavvuf ve İslam karşıtlığının olmasının da etkisi vardı.

    İbrahim halil er

  2. İmam-ı Gazali’nin Hadisçiliği
    İmam-ı Gazali’nin özellikle ihya ekseninde tartışılan en önemli özelliğinin hadis konusundaki muktesebatının yeterli olup olmadığıdır.
    Bu konunun tartışılmasının temel nedin, İhya’da bulunan zayıf hadislerdir. Hatta bazı hadisler elimizdeki hadis kaynaklarında bulunmadığı da tespit edilmiştir.
    Genelde hadisçilerin İmam-ı Gazali’ye yaptığı bu eleştiriler, Ehli Tasavvuf tarafından çok sert tepkilerle karşılanmaktadır. Artık günümüzde bir çok islami ilimleri ve hadis küllayatını okuyabilme, araştırabilme imkanına sahibiz. Bu nedenle kısır sen ben tartışmalarına girmek yerine konuyu ilgili ilmin tekniği açısından incelememiz gerekir.
    Madem ki hadis konuşuyorsak o halde bu ilmin yöntemiyle konuşmamız gerekir. Nasıl ki tıp konuştuğumuzda tıbbın yöntemi, hukuk konuştuğumuzda hukukun yöntemini

    İbrahim halil er

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir